1. Erg leuk dat ik werd uitgenodigd voor een perslunch bij het onlangs geopend restaurant met ambities in Valkenswaard. De naam van het restaurant is geïnspireerd op het Bijbelse verhaal van Adam en Eva in de tuin van Eden. Horecadesignbureau King Kongs had de uitdaging om het interieur op het thema af te stemmen, ik moet zeggen dat het aardig gelukt is. Sfeervolle inrichting met groene tinten, slangen en vijgenblaadjes. Beide eigenaars Robin Groos (maître, sommelier) en Herman Cooijmans (chef) kende ik via social media, Robin had ik bij Sabero in actie meegemaakt.

Als aperitief een cocktail. Als basis een prosecco met het sap van Amarena kersen, drupje Cointreau en wat siroop van amandelen, lekker maar wel een beetje zoet. De eerste hapjes kwamen op een dienblad. Een vadouvan soesje gevuld met crème van oude kaas, lekker. En een toastje met dikke gerookte paling waarop een quenelle ganzenlevermousse gemonteerd met crème van rode biet, heerlijk! (een van mijn favoriete smakencombinaties).

We gingen aan tafel in het restaurantgedeelte achter in de zaak, fijn dat het dak van glas was dus voldoende daglicht binnen. We gingen verder met een lauwe Zeeuwse oester waarop een Hollandaise op basis van frambozenazijn, heerlijk.

De amuse was verrassend, een sappige pannacotta van kokos waarop een quenelle kreeftensalade aangemaakt met kaffir lime en vanille, fijne compote van cevenne ui en plakje krokante lotuswortel. De salade was mooi op smaak, de kokos toets combineerde uitstekend.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd, een droge Hongaarse Tokaji 2017 van Chateau Dereszla, verfijnd met elegante zuren. Op een mooi bord een Noordzeekrab salade met zoet zure groentjes, dotjes hangop, krokantjes met inktvisinkt, vinaigrette van kalamansi en beurre blanc van schaaldieren en jasmijn, aan tafel afgewerkt met een crumble van citrus. Verfijnde smaakjes met frisse tonen waarnaast de Tokaji naadloos aansloot, genieten. (7,75)

Verder met een Reguta Prediale een verrassende combinatie van rijpe Sauvignon en Chardonnay met tonen van tropisch fruit. Op een wit bord een stukje botfilet en een bruin gebakken coquille waarbij partjes artisjok, crème van courgette, borage cressjes en een schuimige saus van wortel. Goede bereidingen met mooie pure smaken die prima combineerden met de wijn. (7,25)

Voor bij het pièce een Toscaanse Chardonnay van Col d’ Orcia, heerlijk aroma, vol in de mond met subtiele kruidigheid. Uit de keuken een op de huid gebakken zeebaarsfilet in een vinaigrette van dashi, met ernaast twee quenelles spinazie, stukken schorseneer, quenelles aardappelmousseline en krokantjes van pastinaak, aan tafel afgewerkt met beurreblanc van citroenmelisse. Een royale portie met goede pure smaken waarnaast ik de wijn tot de hoofdrolspeler van de gang promoveer. (6,75)

De dessertwijn was een koel geschonken, witte Vermouth van Bottega, gemaakt van Pinot Grigio, fris en complex met aangename kruidigheid. Uit de keuken een strakke presentatie. Als basis gedroogde groene kruiden waarop een semifreddo met kruiden, een mousse van karnemelk, een quenelle ijs van limoen (mooi hoog op smaak), plakjes zoetzure bleekselderij en gekonfijte veenbesjes. Verrassend mooie frisse smaken met kruidigheid en goede texturen waarnaast de Vermouth naadloos aansloot en helemaal tot zijn recht kwam. Voor mij de topper van de middag. (8,25)

Als afsluiter een krachtige espresso met een drietal goede friandises.

Bediening verliep op zo’ n perslunch natuurlijk anders dan normaal ik vond het zeer goed verzorgd, de sommelier heeft zich voor mij reeds bewezen.

Samengevat was het een hele gezellige middag met een fijn gezelschap. De kop is er af. Het is altijd moeilijk voor een chef in de opstartfase om meteen het niveau neer te zetten wat je voor ogen hebt. Er is met een aantal bereidingen toch al indruk gemaakt. We komen terug in de lente, bedankt!