1. Wij komen graag bij Kreta als we in het levendige Venlo een dagje gaan winkelen. Of gaan we graag winkelen, als we weer eens naar Kreta willen?
    In elk geval, we komen er dus wel eens vaker en het valt nooit tegen, al moeten we er toch wel een 70 km voor rijden.
    De kaart is niet te uitgebreid met 80 combinaties van dezelfde vleesspecialiteiten, maar dan met andere combinaties, maar gewoon eenvoudig en overzichtelijk. Eigenlijk is er voor iedereen wel wat te vinden; vis, vlees, vegetarisch, uit de oven, van de grill, etc.
    Meestal eindigen wij toch weer bij een mixed grill schotel, met o.a. gyros. Dat blijft toch heerlijk.
    De borden zijn eenvoudig opgemaakt en alle gerechten worden apart geserveerd. Het vlees krijg je op een groot bord, de salade en aardappels worden op losse bordjes geserveerd, om te delen. Dit is fijn, want je kunt precies pakken wat je wil en je vlees en aardappels zijn niet al verzopen van de saladedressing voor je aan kunt vallen. Mij bevalt dat prima.
    De smaak van de gerechten is echt meer dan prima. Typisch Grieks, maar niks overheersends, zoals munt en oregano vaak wel kunnen zijn. Het ruikt ook heerlijk als je binnenkomt.

Het restaurant is zoals je van een Griek kan verwachten. Lichte kleuren, zuilen en bogen, weinig (maar zeker niet storend!) licht en allerlei leukigheden aan de muren. Er is genoeg te zien, zoals foto's, schilderijtjes, wijnen, etc. En dat zonder dat het rommelig kijkt of veel te druk is.
    De enige reden dat de sfeer geen 10 krijgt, is omdat de kaarsjes/olielampjes op tafel zijn vervangen door LEDs. Wel in kaarslichtkleur, dat wel. Maar toch. Ik vind kaarsjes echte sfeermakers. Voor de brandveiligheid, het gemak en de stank bij uitgaan, kan ik de keuze begrijpen.

De prijs is gewoon prima. Je kunt hier voor een schappelijke prijs je buik meer dan rond eten. Wat over is, kun je gewoon mee naar huis nemen in een "doggy bag". Gelukkig wordt dat fenomeen steeds normaler en de standaard in Nederland.

Het eten had van mij ietsje warmer gemogen, maar dat is ook het enige dat ik kan aanbevelen. Vandaar de 9 ipv de 10. Het was overigens niet storend, maar ik hou van gloeiend heet eten. Dan ruikt het nog meer namelijk!
    Drinken is prima. Gewoon de A-merken, zoals Coca Cola, en in glazen flesjes. Gelukkig geen postmix, want dat is echt een afknapper.

De bediening is super gemotiveerd en doet echt zijn best om je een geweldige avond te geven. Het begint al bij de manier waarop de telefoon opgenomen wordt om te reserveren. Goed Nederlands sprekend personeel boekt je reservering in. De jonge, goedlachse eigenaresse is de (hier geboren vermoedelijk?) dochter van de Griekse migranten die het restaurant decennia terug opgezet hebben. Een echt familierestaurant dus. Ze straalt de hele avond en dit is niet gemaakt gedrag. Dit is trots en genieten pur sang!
    Personeel is behulpzaam, neemt tips ter harte en neemt de tijd voor een gesprek als je dat wil. Uitleg over de gerechten kunnen alle dames en heren je prima geven.
    Op het bordje buiten staat, dat de koks niet knap zijn, maar wel goed kunnen koken. Nou, ik vond de koks zeker knap! Wie zo'n gerechten de keuken uit stuurt, is zeker kundig en knap! Haha!

Wil je echt eens naar een gezellig restaurant, gerund door oprecht lieve, goedlachse en vriendelijke mensen, dan zou ik je Kreta zeker aanraden!