1. Zwangere vegetarische vrouw

Allereerst, super tof dat jullie icoontjes op de kaart hebben staan..
    Voor mij als vegetariër lekker duidelijk maar voor mij als zwangere vrouw zeer essentieel.
    Mijn welgemeende complimenten!
    Dit maakt het kiezen voor de juiste lekkere hapjes rijst ineens een stuk eenvoudiger.
    (Ja, ik ben zwanger, mocht u het niet gezien hebben :-) )
    Dit maakt de vraag naar gepasteuriseerde melk, goed gewassen groenten en de verboden kruiden overbodig.
    Deze avond stond in het teken van genieten, puur sang!

Na de nodige research, ik hoop dat u begrijpt dat ik uiterst zorgvuldig ben, blijkt het zo te zijn dat de generatie zwangere vrouwen gewoon sushi kan eten, mits er goed gekozen wordt.
    Dat ik alleen voor de groentes kies en de vegetarische maki’s e.d. drukt de pret al helemaal niet.
    Vol enthousiasme ben ik vanavond samen met een vriendin naar ons favoriete sushi restaurant Sumo (in Arnhem) gegaan en at ik mijn buikje nog ronder.
    Wat ik overigens minder vond waren de oranje balletjes op mijn vegetarische (zwanger vriendelijke) sushi stukjes.
    Toen ik een van uw medewerkers aansprak dat ik niet wenste om garnaleneitjes te eten, werd ze toch een beetje stil..

Dat het voor een zwangere vrouw essentieel is zorgvuldig en hygiënisch met voeding om te gaan bevestigde ze; “Dat u zwanger bent nemen wij zeer serieus en zien wij niet als grap.”
    Ik hoop dat u begrijpt dat mijn vegetarisme ook geen grap is maar een uiterst serieuze zaak waar ik 18 jaar geleden bewust voor heb gekozen.
    “Wij snijden uw sushistukjes met het zelfde mes als alle andere sushistukjes..”
    Dat ik geen rauwe vis mag eten i.v.m. met de listeria bacterie, maar wel mogelijk de bacterie vrolijk naar binnen zit te happen als gevolg van een kruisbesmetting bezorgde me enorm veel onrust.
    Ik had bij binnenkomst moeten aangeven dat ik zwanger ben, zei ze nog een keer.
    Dit maak de super toffe icoontjes op de menukaart toch overbodig? Wat was de functie hiervan?
    U had natuurlijk ook kunnen zien dat ik zwanger ben.

Ik vroeg naar de manager en hij kwam. “Wij maken het mes, na het snijden van (voor mij verboden) sushi schoon met een doek” bevestigde hij. Welke onzuiverheden bevatte dit doekje? Het personeel leek er niets van te begrijpen. De vrouw van de manager had overigens ook een gezond kind gebaard na het eten van rauwe vis. Na de zoveelste poging dat ik mezelf bij elkaar had geraapt was ik nog misselijker en beroerder geworden van het feit dat ik misschien wel niet “schadevrij” had gegeten. Ik bedankte de manager vriendelijk na het aanbod om met een -aangepaste kaart en de nodige opmerkingen in de keuken-, verder te gaan eten.

Alleen een excuses was al zeer netjes geweest, maar helaas niet gekregen. Hieronder wel een gratis suggestie die ik ben tegengekomen bij de concurrent: Bent u zwanger geeft u het dan even aan, wij hebben een aangepaste kaart voor u!

Ik voel mij als zwangere en als vegetariër zeer zeker niet serieus genomen in deze zaak.

Voor mij (als jarenlange trouwe Sumofan) geen Sumo meer.. :-(
    Groeten van een zeer teleurgestelde zwangere vrouw, die ook nog eens vegetarisch eet.

1,5