1. adriaan 74492 punten

Het restaurant ligt in het centrum in een gebouw waarin een burgemeester zich thuis zou voelen. We worden bij binnenkomst gastvrij ontvangen en naar onze tafel geleid. Hier worden onze wensen op een keurige wijze opgenomen.

We starten met de witte huiswijn als aperitief, een wijn van Chardonnay en Viognier van het huis Peynac uit de Pays D’oc 2009. Licht floraal, Viognier (perzik) duidelijk herkenbaar als hij wat warmer wordt. De borrelhapjes bestaan uit kletskoppen van sesamzaad met toefjes wasabi, Een hapje van zwarte olijf met crème van olijf en augurk met stukjes pinda met hierop een crème van augurk. Het hapje van de zwarte olijf maakt de meeste indruk.

De eerste ronde amuses, gemalen radijs met hierbij een schijfje couscous met witte chocolade en een druppel mangogelei en olijfolie met lavendel, smaakt verrassend goed. De mango en lavendel zijn speciaal.

Avocado met crème fraiche tussen twee koekjes met een toefje citroen yoghurt, is ok.

Kaasbolletje met zalfjes en kaviaar van groenten, ook mooie combinatie.

De tweede ronde bestaat uit een lepeltje met gezouten ham en aardappel crunch en een crème brulee van asperges, beide een aangename verrassing.

De derde ronde was grappig, op een kleine BBQ een spiesje met aardappel, buikspek en paprika. Hierbij een saus van mayonaise en sjalotjes. Het was een hele optocht en we zijn toe aan een nieuwe wijn.

Chiar di Luna (Maneschijn), Bianco di Merlot 2009, het is een zeldzame witte wijn, van de rode Merlot druif. Zuivere witte wijn met aroma’s van bloesem met subtiele smaak.

Uit de keuken komt een mooie compositie van Europese kreeft met crème van gerookte paling en een zalf van risotto met sliertjes gekonfijte citrus en kletskopjes van gember. Een hemels gerecht met veel hoogtepunten, het is jammer dat de wijn iets te lichtvoetig is.

De sommelier komt met de wijn voor het tussengerecht, een Rose van Prieure de Montezargues a.o.c. Tavel 2009. In de neus kers, rode bes en aardbeien. In de mond zacht rood fruit met wat tannine. Hierbij de gepocheerde filet van zeetong, belegd met geschaafde ganzenlever en tuinboontjes, Brabantse asperges en jus van Madeira en champignon kookvocht. Wederom weet de keuken ons te verrassen met mooie bereidingen die hemels smaken en de wijn is deze keer iets te dominant bij de tong en asperges, Er was wel tegenwicht bij de ganzenlever en Madeira jus. Toch jammer, want met een mooie witte kreeg de combinatie een plaatsje in mijn toplijst.

Een nieuwe kans, een Italiaanse Chianti Riserva DOCG van Casale di Valle 2006. Een mooie zwoele, aardse wijn die op eikenhout heeft gelegen en kracht heeft. Rood fruit in geur en smaak, in combinatie met kruiden. Uit de keuken melklam uit het Geuldal, met natuurjus en aardappelschijfjes gebakken in ganzenvet, cantharellen, ravioli met stoofvlees, wat druppels van zalf met mint en een assortiment voorjaarsgroente. Het vlees was zalig en de jus hemels, wederom een topprestatie uit de keuken. Deze keer was ook de wijn een schot in de roos. Ik kreeg door oplettendheid van de keukenbrigade nog een extra kannetje jus om het feestje kompleet te maken, hmmmmmm.

De dessertwijn Miselle van 100% Petit Manseng 2008 uit Gascogne. Licht gouden kleur en subtiel boeket met delicate tonen van honing. In de mond elegante rijpe vruchten, honing en zoethout. De verrassing uit de keuken bestond deze keer uit, batonnet van lambada aardbei en trekdrop, ijs van tonkabonen en aardbeien, makaron van zoethout, blokjes van aardbei en tonkaboon en een balletje trekdrop gelei. Erg verrassende smaken door de trekdrop en zoethout. De wijn was iets te lichtvoetig voor de meeste producten, maar de trekdrop en zoethout gaven de wijn karakter.

De zwarte brigade was voltallig, 5 personen voor 7 tafels, dan snap je wel dat er niets over het hoofd wordt gezien. Alles werd op vriendelijke wijze gedaan en het leek erop dat ze blij waren als ze weer even in actie konden komen. De sommelier was wat gehaast en dat was jammer, zo kreeg ik niet de kans om terugkoppeling van de wijnbeleving te geven. Hij heeft bij de presentatie ook alleen het wijnhuis, wijndruif(ven), jaartal en herkomst aangegeven, dat had voor mij wel iets uitgebreider gemogen. Ik heb bij vertrek nog even de schade ingehaald en dat luchtte op.

De prijs kwaliteit is in orde, zeker bij deze aanbieding 40,- voor 4 gangen, een flesje water 0,75l. kost 5,50 en het wijn arrangement 4 wijnen 32,50 en de huiswijnen zijn 5,-.

Hier zien ze ons zeker nog eens terug.