Restaurant verhuisd

Deze zaak is verhuisd naar Markt 213, 5701 RJ, Helmond

1. adriaan 74492 punten

Jermain de Rozario had al zeven jaar in de keuken van het restaurant op deze locatie gestaan alvorens hij besloot om zich te gaan door ontwikkelen in de keuken van onze top favoriet Soenil Bahadoer. Twee weken geleden was de tijd rijp om voor zichzelf te beginnen. Het interview met de journalist was wel wat uit zijn verband getrokken maar heeft zeker veel publiciteit opgeleverd. Alle avonden van de eerste weken waren mede hierdoor op korte termijn helemaal uitverkocht, prima. Wij waren ook erg benieuwd, gelukkig viel de drukte tijdens de lunch mee.
    Het restaurant ligt aan de rand van het centrum, in het uitgaans-gebied van Helmond met langs het water vele terrasjes. Het interieur is ongewijzigd maar zal op korte termijn nog worden aangepakt. Nu is het binnen achter de verhoging nog relatief donker vanwege de hoge lambrisering en eikenvloer. Wel sfeervol, met een gewelfd plafond. Aan de voorzijde is het achter de glazen wand duidelijk lichter en lijkt het op een serre. Een terras is er ook maar dit is at is vanwege de redelijk drukke straat wat minder aantrekkelijk.
    We mogen zelf een tafel uitzoeken en het werd een tweetje in de “serre”. De keurige kaart werd uitgereikt, menu's zijn prettig geprijsd. Het “De Rozario” menu start bij €38,- (vier gangen) en loop op naar €57,- (zes gangen), het drie gangen keuze menu kost €32,50.

Als aperitief een Italiaanse witte wijn die goed bevalt. Chef Jermain presenteerde vanmiddag zelf de gerechten en hapjes zelf, dit met veel achtergrond informatie, leuk! We starten met krokantjes gepresenteerd op een vijzel met een huisgemaakte Japanse mayonaise die subtiel pikant was, heerlijk.

Het tweede hapje zat onder een stolp die gevuld was met wierook. Op een blokje verse gember een stukje subtiel gemarineerd buikspek met ernaast een beeldje van Boeddha, grappig.

Bij het laatste hapje verteld de chef dat hij een echte gin liefhebber is en dat hij inmiddels een uitgebreide gin collectie in huis heeft. De oester met salty fingers en citrusfruit werd dan ook besprenkeld met Saffron gin, dit zorgde voor een aangenaam aroma.

De eerste wijn werd beknopt toegelicht door Maick Coolen, “sommelier” in opleiding. Hij heeft enkele jaren in Italië gewoond en vandaar zijn voorliefde voor deze wijnen. Geselecteerd, een Pinot Grigio 2014 van Albino Armani, elegant met een toetsen van rijpe appel. Op het bord ingrediënten uit Helmond. Twee stukken gerookte paling met rode biet structuren. Voor textuur een quenelle, in rodebietensap gekookte, quinoa. Smaakaccenten met de beukennoten cressjes en toefjes crème van knolselderij, afgewerkt met een soja vinaigrette. Een prima smakencombinatie, heerlijk. De wijn paste maar kwam door de rijke smaken wat op de achtergrond.

De tweede begeleider werd een cocktail, op een side tabel samengesteld. als basis een gekruide tomaten bouillon waarbij wat Celery gin, fris met in het aroma tonen van selderie. Uit de keuken een tweetraps gerecht met ongeveer dezelfde opbouw. Dunne plakken sepia met erop tomaat structuren en zilte groentjes (oa. lamsoor en zeekraal). In het witte schaaltje overgoten met een heldere tomaten bouillon en in het glazen schaaltje overgoten met een hartige beurreblanc. De sepia had een delicate smaak met een goede textuur. Een heerlijk zomers gerecht waarbij de cocktail verrassend goed aansloot.

Over naar rood met een Schioppettino 2013 van Dario Coos vol donker fruit met tonen van amarena en vanille en een elegante afdronk. In een blauw schaaltje een stukje runder bavette op een bedje van kimchi, ernaast een quenelle mango ijs, blokjes uitgebakken tempé en mini lente-ui. Normaliter ben ik geen bavette liefhebber maar deze ging op in de heerlijke smaken van het garnituur. Vooral het mango ijs was verrassend in de combinatie. De wijn vulde het gerecht keurig aan met zijn heerlijke aroma en verfijnde tannines.

Voor bij het pièce een Rosso di Montalcino 2013 van Tenute Niccolai, krachtig en geconcentreerd. Op het bord een stuk hoenderfilet geflankeerd door gebakken ganzenlever en krokant gebakken kalfszwezerik met asperge structuren (groene en witte), cilinder polenta, aan tafel afgewerkt met een five spices saus van miso. De cuisson van de hoender was goed en echt lekker werd hij in combinatie de ganzenlever en krokante zwezerik, die groots was (zonder jasje en toch krokant). De saus zorgde voor de koppeling naar de wijn, die met zijn zuren het gerecht aanvulde, keurig.

Als afsluiter nog een krachtige espresso Puro met stukje boterkoek.

Bediening was goed tot heel goed verzorgd met Jermain in de hoofdrol die de gerechten keurig met passie presenteerde, Maick Coolen is goed bezig en volop in ontwikkeling.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend, viergangen menu €38,-, wijnarrangement €25,-, en koffiearrangement €2,-.

We waren aangenaam verrast met de stand van zaken in de keuken, niet te vergeten dat het restaurant nog geen twee weken open is. Helmond heeft hiermee nu een restaurant met aantrekkingskracht voor culinaire liefhebbers. Met deze kaart zal de bib van Michelin niet lang op zich laten wachten.

1. Een prachtige recensie , goede vaktermen en boeiend om te lezen.
    Dit is een resensie die ik graag Lees en zelden tegen kom.
    Ook mijn complimenten voor het restaurant en kundig personeel.
    Vriendelijke groet.
    Jan