1. Rob 2563 punten

We hebben in het verleden een paar keer gedineerd bij One toen het nog in Maasniel in een wat anonieme locatie zat. Nu voor het eerst op de locatie bij ECI cultuurfabriek. Het restaurant is prachtig vormgegeven; industrieel, modern, grootstedelijk en toch gezellig.

We worden enthousiast onthaalt door de gastheer/sommelier van dienst. Een zeer kundige jongeman zo blijkt gedurende de avond met net de juiste flair. We starten met een biologische champagne van Pommery en de eerste amuses. Prima begin. We kiezen voor het tasting menu met begeleidende wijnen, inclusief wijnen betaal je hier 145 euro voor.

Het tasting menu is een schot in de roos en we eten het ene verrassende en heerlijke gerecht na het andere. Alles zeer kundig en precies bereid en opgemaakt, met soms creatieve vondsten en altijd kenmerkende smaken. Zo is de combinatie van een aantal op zich zelf eenvoudige ingrediënten als procureur, erwten, tuinboon en ansjovis helemaal raak.
    Een bijzonder knap, creatief en bovenal heerlijk gerecht. Ook de rogvleugel met daslook (daardoor doet het gerecht in eerste instantie aan de smaak van klassieke escargots denken) is overheerlijk.

Wij krijgen daarbij prima en originele wijnen geschonken en dat ook zeer gul. We zijn alleen niet helemaal te spreken over de wat eenvoudige Valpolicella van Allergrini bij het lam. Het lamsvlees dat een heerlijk gerecht vormt met de asperges, aubergine en hollandaise, is zelf niet heel mals en is eigenlijk het enige kritiekpunt vanavond op de kwaliteit van de gerechten.

De kungfu-girl riesling bij de groene curry met kreeft en kokkels is een perfecte combinatie en ook de Alvarinho uit het vinho verde gebied is Portugal sluit prima aan op het gerecht met de procureur en ansjovis. De keuze van een Brachetto d'acqui bij de geschaafde ganzenlever is wat minder geslaagd. Overigens is dit gerecht met ganzenlever na het hoofdgerecht geserveerd, op zich zelf heel erg lekker en knap gemaakt.

We hebben deze avond niet of nauwelijks opmerkingen en hier wordt op heel hoog niveau gekookt, soms richting tweester niveau. Daarbij is de service losjes, correct en efficiënt. De charmante gastvrouw houdt overzicht en stuurt aan. En de locatie is mooi, origineel en het is er prima toeven.