1. adriaan 74492 punten

Lenarts blijft met acties aan de weg timmeren, de Heerlijk actie had voor ons de meeste aantrekkingskracht. We werden opgewacht bij de deur, leuk. Een tafel aan het raam was voor ons ingedekt, fijn. We hadden wat pech daar chef Robbin Ruzette door ziekte was geveld. De sommelier heeft een nieuwe uitdaging gevonden, de jonge Anouk Bergmans heeft de rol van maître overgenomen.

Als aperitief een breed geschouderde witte Italiaan, Sauvignon blanc van Vigna Dogarina die prima beviel. De eerste amuse zag er verzorgd uit. Scheermes in de schelp met limoen structuren, wakame, haringkuit en parels van soja, een delicatesse, heerlijk.

Ook de tweede amuse was van zeefruit. Gepresenteerd in de schelp van de zee-egel. Krokantjes van zee-egel met een miso dip, erg lekker met de typische zee-egel smaak die lang blijft na hangen.

De eerste begeleider werd door Anouk keurig gepresenteerd, een Riesling Feinherb 2014 van het huis Carl Ehrhard, klassiek gemaakt met een uitbundig aroma, heerlijk. Op het bord een mooie presentatie. Cilinders van verse bonito gewikkeld in nori met erop forelkuit, verder quenelles quinoa gekruid met koriander, zoetzure groentjes, aan tafel afgewerkt met een Japanse vinaigrette. Een gerecht voor de fijnproever, verfijnde smaakjes met exotische toetsen die door de wijn versterkt werden, prima.

Van Esk Vally een volle houtgerijpte chardonnay 2014. Op het bord langzaam gegaarde sappige heilbot met een schuim van ponzu, gel van gezouten passievrucht, wortelstructuren hier en daar gekruid met five spices en voor de bite wat stukjes macadamia. De frisse tonen waren een “boost” voor de wijn die met zijn rijke body het gerecht ondersteunde, geweldig lekker. Zo lekker zelfs dat ik hem in mijn toplijst opneem, complimenten.

Uit Portugal een Vinho Verde Reserva 2013 van het huis Azul Portugal aangenaam fris met tonen van limoen en een hint van gember. In een rood schaaltje gebakken zwezerik met een schaaldierenschuim, quenelle van gedroogde tomaat, pindastructuur, groene asperge en aan tafel afgewerkt met zeste van calamansi. O,o wat een speciale smakencombinatie, verrassend! De wijn sloot naadloos aan, klasse.

De wijn voor het pièce was gekarafeerd, Barbera d' Alba 2012 van het huis Negretti, diepe kleur met mooi aroma waarin tonen van pruim, braam en vanille en een lange afdronk. Op het bord bereidingen van Ibérico varken. Stukje getrancheerde filet, erop wat reepjes buikspek en stukjes gepofte huid. In het garnituur onder andere spinazie, quenelle auberginepuree en vers geschaafde zwarte truffel aan tafel afgewerkt met een kruidige eigen jus met toets van serreh. Mooie pure smaken en prima cuissons waarnaast de wijn, wederom, keurig in balans was, verwennerij!

De dessertwijn was Chileens van het inmiddels bekende huis Casa Silva gemaakt van laat geplukte Semillon en Gewurztraminer 2013. Mooi aroma met tonen van rozen en Lychee en in de mond een aangename zoetzuur balans. Op het bord een mooie presentatie van structuren van ananas, structuren van kokos, plaatje witte chocolade en quenelle vanille ijs. Aangenaam fris en licht met exotische toetsen.

Als afsluiter een krachtige espresso met een vijftal lekker friandises keurig gepresenteerd.

Bediening was zeer goed verzorgd. De jonge Anouk straalt plezier uit en heeft de presentaties van de wijnen keurig voorbereid. Chef Dirk Bullens presenteerde de gerechten op enthousiaste wijze.

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend, vijfgangen verrassingsmenu €29,50, aperitief €5,50, wijnarrangement €27,50 en koffie garnituur €2,20

We hebben een heerlijke culinaire middag beleefd met verfijnde gerechten begeleid door zorgvuldig geselecteerde wijnen. We raden het restaurant aan voor de fijnproever met voorkeur voor specerijen, smaak avonturiers, culi-lovers en levensgenieters.