1. We kwamen een leuke Groupon aanbieding tegen. Omdat we toch wel eens in deze buurt komen vonden we het leuk om eens het gerenommeerde Koetshuis te bezoeken, dat al weer bijna 30 jaar bestaat.

We hadden wat pech omdat pa terugkwam van vakantie waardoor we minder tijd hadden dan normaal. Dit was voor het restaurant gelukkig geen enkel probleem. Uptempo dus.

De ligging is uitstekend, aan de rand van de Veluwe midden in de bossen. Het pand heeft iets van een oude boerderij met rieten kap dat door enkele verbouwingen een wat luxere uitstraling heeft gekregen. Binnen is het sfeervol met veel houten constructiedelen, de open haard brand, fijn. De tafels zijn keurig ingedekt met fijn linnen en zilveren couverts, de houten armstoelen zitten goed. We kregen een tafel aan t raam met uitzicht op de deels open keuken, top.

Als aperitief een witte Rioja 2014 van Baron de Ley, die goed bevalt. Het eerste hapje werd gepresenteerd in een glaasje, een fris soepje met zoetzure bloemkool roosjes en krokantjes van parmezaan, lekker. Op een schaaltje nog een tweetal hapjes. Een zoete makaron met een hartige crème van paling, mooi. En een cakeje met crème van kippenlever en een stukje Amsterdamse ui, aardig, voor mijn ietsje teveel cake.

De amuse was een ceviche van heilbot met avocado, gedroogde goji besjes en gepofte wilde rijst, uitgeserveerd in een blikje. Erg lekker, met mooie zuren.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door Edger Groeneveld (sommelier). Een Friulano 2014 van het huis Livio Felluga, complex met redelijk stevige body en een klein bittertje in de afdronk. Op een zwarte bord, een cilinder rillettes van skrei, erop stukjes gerookte spekbokking, stukjes zoet zure bleekselderij en wat haringkuit. De rillettes smaakte subtiel, de spekbokking was de smaakmaker. Het gerecht kreeg door de zoetzure bleekselderij een aangename bite. De wijn vond ik niet helemaal in balans, deze kreeg een wat metalige toets, jammer.

Weer terug naar een witte Rioja 2014, ditmaal een van Muga die gefermenteerd was op hout. Aangenaam fris, ietsje rijker als de eerste met subtiele vanilletoets. Op een donker bruin bord een stukje rogvleugel met zoetzure groentjes, kokkels in de schelp en geroosterde cashewnoten, aan tafel afgewerkt met een heerlijke saus van kokos serreh en gember. Een hele mooie smakencombinatie en mijn persoonlijke favoriet van de middag. De wijn paste wel maar deze mocht van mij, naast deze kruidigheid, ietsje ronder.

Uit de Soave een Motto Pianne 2013 van het huis Fattori, gemaakt van zongedroogde Garganega, hierdoor wat voller en rijker met tonen van perzik. Op een blauw bord langzaam gegaarde paling op wilde spinaziebladen, erop krokante chorizo, witte bonen en zoetzure tomaatjes, aan tafel afgewerkt met een aangezuurde tomaten bouillon. Je verwacht uitbundige smaken maar het gerecht is verrassend licht. De paling is delicaat, de chorizo mild waardoor de bonen ietsje meer op de voorgrond komen. Een verrassend gerecht waarnaast de wijn keurig aansluit.

Over op rood met Dao Rótulo 2013 van het porthuis Niepoort geproduceerd in een elegante, sappige stijl met mooie kruidigheid, heerlijk. In een zwart schaaltje een hele geconcentreerde dashi van Shi-take met hierin zoetzure bundelzwammen. Op de deksel krokant van zeewier met zaden en een gelei van eekhoorntjesbrood in de vorm van een paddenstoel. De bouillon had een hele mooie umami toets, de wijn was een schot in de roos, deze vulde het gerecht aan met zijn zuren en kruidigheid, heerlijk!

Weer terug naar wit met een Marsanne 2014 van Louis Cheze, mooie goud gele kleur, heerlijk aroma en aangenaam vol in de mond. Op een wit bord drie stukken langzaam gegaard en gerookt konijn op een bedje van parelgort, deels zacht en deels krokant. Verder gewelde rozijnen en stukjes kweepeer, aan tafel afgewerkt met een eigen saus, die op smaak was gemaakt met ras el hanout, heerlijk. Een gerecht met een duidelijk noord Afrikaanse invloeden, keurig in balans met de wijn en geweldig smaakvol. De favoriet van partner van deze middag.

Voor het pièce een Duitse rode cuvée 2013 van Knewitz, sappig, vol met fruit en subtiele kruidigheid. Op het bord getrancheerde tamme eendenborst en stukjes ovengedroogde eendenstoof met structuren van gele paprika en bloedsinaasappel, aan tafel afgewerkt met een eigen saus aangezuurd met calamansi. De cuisson was niet helemaal perfect maar de smaak was prima. Wel lekkerder met jasje uit. De zuren combineerde mooi, vooral de gekonfijte bloedsinaasappel. De wijn sloot naadloos aan, een hele mooie ronde weer.

Een originele dessertwijn was geselecteerd, de Urezti van Itsas Mendi gemaakt van overrijpe druiven, fonkelend goud geel, prima zoetzuur balans en tonen van grapefruit marmelade. In een cocktailglas hangop met structuren van Campari en rode grapefruit, afgewerkt met lavendel. Een verrassend mooie smakencombinatie waarbij je met de lavendel wat moest oppassen dat je niet teveel op de lepel deed vanwege de geparfumeerde (zepige) toets. De wijn sloot naadloos aan, keurig. Een hele mooie, originele afsluiter.

Bediening was zeer goed verzorgd. Keurige presentaties van de wijnen en gerechten door Edger Groeneveld ondersteund door een jong dame.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend. Zevengangenmenu €60,- (Groupon aanbieding), halve glazen begeleidende wijnen €4,25 en huiswijn €5,75. Tip, ook zonder bon kun je op zondagmiddag gebruikmaken van een zevengangenmenu voor slechts €52,50

Kortom aangenaam verrast door de keuken die zeker met de tijd mee gaat. Goede opbouw van het menu met verteerbare gerechten, mooie (zoet)-zuren soms gecombineerd met specerijen. Een aanrader voor een dagdeel vullend programma met culinair genot. Bedankt!