1. Na de top ervaring begin dit jaar nog eens “meegelift” met een prima Heerlijk aanbieding. We werden verwelkomd door een “voor ons” nieuwe dame, die er toch al weer meer dan twee jaar werkt.
    Als aperitief een Italiaanse witte gemaakt van Chardonnay en Sauvignon die goed bevalt. Er volgt een parade van een zestal amuses, verfijnde bereidingen, oogstrelend met mooie tot hele mooie smaken, keurig.

De eerste begeleider werd beknopt toegelicht. Een mooie rijpe Riesling (2007) uit de Moezel, klassiek gemaakt met subtiele petrol toets en een mooie zoetzuur balans, heerlijk. Uit de keuken een gerecht dat er ditmaal iets anders uit zag dan normaal omdat de levering van de lokaal geproduceerde ganzenlever te laat was bezorgd. De chef presenteerde zelf het gerecht, leuk!
    Gebakken ganzenlever met erop de heerlijke sjalottencompote, ernaast verfijnde structuren, met in rode biet gemarineerde zilverui en bosui, stukjes rode biet, een kogel van meloen en stukken heerlijke gerookte paling.
    Partner die normaliter wat minder van de lever houd was onder de indruk van de bereiding. De lever was minder vet en ietsje hoger op smaak. Zelf onder de indruk van de smaak (met mooie frisse tonen) en textuur van het garnituur. De wijn sloot naadloos aan, dit was voor ons beide de topper van de middag.

We schakelen over op een Portugese Alvarinho, delicaat met mooie mineraliteit. Op het bord een stuk keurig gebakken grietbot met ernaast verfijnde bereidingen die per smaak combinatie op volgorde zijn gelegd, zodat je optimaal kunt afwisselen met de heerlijke vis. Het balletje met basilicum en de bereiding met zilverui waren voor mij de mooiste. Natuurlijk was ook de saus weer hoog op smaak, ditmaal bescheiden gedoceerd uit respect voor de vis. De wijn werd door de soms uitbundige smaken ondersteund en sloot keurig aan.

Voor het pièce was Italiaans rood geselecteerd, gemaakt van Montepulciano met mooie zuren en een fluweel zachte afdronk. Uit de keuken twee stukken van de eendenborst en het haasje van de eend, met ertussen een geweldig lekkere sjalottensaus, verder quenelles spinazie, sjalottencompote, gemarineerde zilveruitjes, cilindertjes van aardappel, paprika structuren en een bereiding met mais. De regionaal gekweekte eend was geweldig van kwaliteit, hoewel het een tamme was, smaakte hij naar een wilde, weliswaar net even wat verfijnder, de textuur was stevig maar makkelijk met een gewoon mes te snijden. Het jasje was mooi dun en een aanvulling op de smaak, hoewel ik er dan wel wat extra saus bij neem. Het gerecht werd tijdens de gang nog aangevuld met een parel gevuld met gekonfijte stoof van de bout gepresenteerd in een eigen jus, jammie. Bij het garnituur vielen de heerlijke maisbereiding en de spinazie in positieve zin op. De wijn vulde het gerecht aan met zijn mooie zuren. Het haasje had ik bewaard voor het laatst, zalig!

De overgang naar de desserts werd verzorgd door twee amuses. Een verfijnd hapje met mooie textuur gepresenteerd op een vork, gevolgd door een shot uit een reageerbuisje, leuk.

De eerste dessertwijn was een Sauternes, een goede klassieker. Op het bord een hele mooie presentatie. Als basis een gelei van cassis, erop lychee, quenelle yoghurtijs, witte chocolade parel gevuld met sap van lychee, quenelle ijs van mango-passievrucht afgewerkt met een krokantje van “anta flu”. Een verrassend lekkere smakencombinatie met mooie frisse tonen die de wijn ondersteunden. Het krokantje was wel even leuke maar aparte beleving die de wijn even uit balans bracht.

Uit Chili een laat geoogste en deels zon gedroogde Moscatel uit de Limari vallei van het huis Vistamar. Mooie amber kleur met in de neus tonen van rijp fruit in de mond een prima zoet zuur balans. Koen van den Hurk, (chef de partie) die onlangs het zilveren koksmes heeft gewonnen, presenteerde het gerecht, leuk! Een strakke presentatie op een oranje bord. Als basis gemarineerde ananas op melkchocolade, erop een quenelle heerlijk amandelijs, ernaast een balk van chocolade gevuld met heerlijke crème die we terugvinden op de gemarineerde ananas. Mooie smaken en keurige bereidingen die naadloos aansluiten bij de heerlijke wijn.

Als afsluiter nog een krachtige espresso met een keur aan friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd, met de dame in de hoofdrol. We waren deze middag de enige gasten waardoor er niks over het hoofd werd gezien. Leuk dat we Gerard Wollerich de chef en Koen van hurk aan tafel hebben gezien.

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend, vijfgangenmenu €49,95, aperitiefwijn €6,-, wijnarrangement €40,- koffiearrangement was van het huis, waarvoor super bedankt.

De keuken van team Wollerich staat als een huis en behoort tot de beste van t land. Alle smaken op het bord zijn geoptimaliseerd, belangrijk is om deze niet teveel te mixen, zodat je er optimaal van kan genieten. Daarom een keuken voor de fijnproever en levensgenieter. Een echte aanrader.

Leuk om te vertellen is dat team Wollerich, na het winnen van het zilveren koksmes door Koen, mee gaat doen voor de strijd om het goud. Wij wensen het team alvast heel veel succes.