1. Bij ons eerste bezoek waren we al onder de indruk van de creativiteit van de jonge chef, Robbin Ruzette. Per 1 augustus is de schakelaar helemaal om gegaan en is afscheid genomen van het grand café gebeuren. Er is nu gekozen om van Lenartz een culinair top restaurant te maken, helemaal mijn ding. Een grote stap was het aantrekken van een van mijn favoriete top chefs, de ervaren Dirk Bullens. Aan de naamswijziging wordt gewerkt, de kaart is inmiddels luxer geworden en het verrassingsmenu is vervangen door een proeverijmenu, dit alles met een prettige prijsstelling.

Geboekt voor een lunch op zaterdag. Daar we met zijn vieren waren kregen we een grote tafel midden in het restaurant, bij de bar met uitzicht op de “open” keuken. Het was er overigens wel meteen ietsje donkerder.
    We startten met een prosecco, de Servo Suo van het huis Colsaliz, licht met een fijne mousse. Ernaast een schaaltje met krokantjes (pittig gezouten) met een teriyaki dip.

De eerste amuse werd gepresenteerd op een steen. Een rolletje gepekelde zalm met een vulling van komkommer op een krokantje van nori, afgewerkt met zeekraal en borage cress. Een goede combinatie met verschillende smaak overgangen, met als laatste, de nori.

De tweede amuse was complex met een oosterse toets. Paling gemarineerd in oestersaus, schijfje rode en Chioggia biet en een bundelzwam in een aangezuurde soja saus. Lekker hoog op smaak.

Gevolgd door een shot van appel met hierin bouchot mosseltjes, ernaast een mosselschelp gevuld met sorbet van citrus en tonic. Een verrassende combinatie die de prosecco een geweldige boost gaf, prima.

De eerste begeleider werd keurig toegelicht, een Fumees Blanches 2013 Reserve gemaakt van Sauvignon Blanc van het huis Francois Lurton. Een typische Sauvignon, niet te droog met een toets van tropisch fruit. Uit de keuken een mooie presentatie op een wit bord. Blokjes van geschoeide zwaardvis, tartaar van zwaardvis, stukjes van heel veel tomaten rassen, toefje basilicum crème, toefje bloody mary, rolletje frisse komkommer en krokant van zwarte olijf. Dit werd aan tafel aangevuld met een heldere gazpacho die in een de bloemenvaasjes zat die al op tafel stonden, grappig. Hele delicate smaken, lekker puur. De wijn sloot keurig aan.

Uit Maastricht een Auxerrois 2013 van het huis Hoeve Nekum, iets minder fris dan verwacht in een Pinot blanc stijl. Op het diep rode bord een vierkant van met limoen aangezuurde parel couscous met erop gepekelde makreel, wat groente structuren, taggiasche olijf afgewerkt met toefjes schuim van zwarte olijf. De couscous was mooi van textuur, de frisse toets booste de frisse tonen in de wijn en vulde tevens de ziltige makreel aan. Een uitgekiende combinatie.

Weer naar Frankrijk met een klassieker. Witte Chateauneuf du Pape 2013 van het huis Raymond Usseglio met enkele maanden vat rijping, vol met delicaat fruit en een romige afdronk. Uit de keuken een gerecht in klassieke stijl. Een keurig stuk gegaarde wilde zeebaarsfilet op een bedje van fruitige tomaten risotto, toefjes olijven crème, rolletjes komkommer en afgewerkt met een romige saus waarin wat basilicum olie. Een heerlijk eet gerecht met mooie smaken en goede textuur waarnaast de wijn keurig in balans was.

We schakelde terug naar Rueda 2014 van Val de Vid, lekker fris en soepel. Dirk de chef kwam mee uit de keuken voor het synchroon uitserveren van de tajine. Bij het tillen van de deksel kwam een aangenaam specerijen aroma je tegemoet, met tonen van onder andere anijs, kardemom en kaneel. Deze lagen onderin afgedekt met een glazen bord waarop een gebakken coquille, blokje langzaam gegaard buikspek, heerlijke mousseline van miso, toefjes gel van miso en gel van calamansi, lagen. Het aroma gaf een verrassend effect, erg lekker. De bereiding was top, en een goede smaken combinatie met mooie accenten. De wijn vond ik ietsje te licht tegen de de wat vollere smaken en het kruidige aroma.

Over naar gedecanteerd rood voor het pièce. De Mas Janeil Roussillon Villages
    2010 van Francois Lurton met Grenache in de hoofdrol, vol met rood fruit, subtiele kruidigheid en een toets van tabak, in de mond vitaal met een medium body en een zachte afdronk. Chef Robbin presenteerde de lams bereidingen. Lanzaam gegaarde procureur (14uur op 90gr.) waarbij de heerlijke huisgemaakte tsuyo no moto saus (het geheime wapenen, helaas niet op tafel blijven staan) geweldig aansloot. Ernaast een krokant gebakken lamsrack met prima cuisson, sappig, mals en krokant, toppie. Verder twee stukken krokant gebakken polenta, stronkje gekarameliseerde witlof, dubbel gedopte tuinbonen en een crème van doperwt om lekker mee af te wisselen. De wijn was een keurige begeleider prima in balans met de smaken op het bord. Een echt hoofdgerecht.

Ook hier geen traditionele dessertwijn maar een cocktail. Als basis witte rum met citroenschil en ijs, aan tafel aangevuld met een Moscato d'Asti, lekker fris en sprankelend. Uit de keuken een mega complex dessert gepresenteerd op een spiegel. Structuren van zes verschillende citrusvruchten, verschillende aardbei structuren met quenelle aardbeien ijs op knetters, chocolade structuren met kogel van chocolade met kokos en een appelpuree. Een echte proeverij, met ernaast een keurige begeleider, die door het ijs lekker fris bleef, genieten.

Als afsluiter een krachtige espresso Puro (iets minder geslaagde schuimlaag) met een drietal friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd. De bescheiden en wat ingetogen JeanPaul Schiffer (maître sommelier) in de hoofdrol, ondersteund door de twee enthousiaste chefs.

Prijs-kwaliteitsverhouding was uitstekend, zesgangen verrassingsmenu €39,50, aperitief €5,50, wijnarrangement €27,50 en koffie garnituur €2,20

Het keuken team lijkt na twee weken al helemaal ingewerkt en op elkaar te zijn afgestemd. Hele mooie gerechten met veel smaakbeleving en goede texturen, alsof ze al jaren samenwerken. Chef Dirk straalt plezier uit en is helemaal op zijn plaats, hij kan zich nu volledig focussen op het verwennen van gasten met culinaire hoogstandjes. Chef Robbin kan zijn creativiteit kwijt en zijn bereidings-technieken nog verder perfectioneren met zo'n ervaren chef naast hem, wat een symbiose.

We hebben een heerlijke middag beleefd en raden het restaurant aan voor de fijnproever, culi-lover en levensgenieters. Handig te weten is dat het restaurant makkelijk per trein bereikbaar is, mocht je samen van het wijnarrangement willen genieten. Kortom, de topper van Oisterwijk! We voegen het restaurant graag toe aan onze favorieten, bedankt!