1. adriaan 74492 punten

De aanbiedingen van Groupon zijn scherp en Brienen aan de Maas had onze aandacht eerder nog niet getrokken hoewel ze een ster hebben en op de 68e plaats in de Lekker lijst staan.
    Boeken voor de lunch was geen probleem en de tocht met de auto liep voorspoedig. Het restaurant ligt erg mooi en je kunt het al zien liggen vanaf de brug over de maas. Parkeren kan voor de deur, handig. We waren wat te vroeg en wandelen is een aanrader. De deur gaat pas om 12 uur open, wat misschien ook wel logisch is.

Je komt binnen in een klassieke lounge en we lopen meteen door naar onze tafel aan het raam met uitzicht over de Maas. De inrichting geeft een luxe gevoel, tafels zijn keurig met wit linnen ingedekte met hierop zilveren couverts van Kempen en Begeer en Wedgwood aardewerk (Edme). De gevlochten stoelen zagen er wat minder comfortabel uit maar zaten toch goed. We kregen nog de mogelijkheid om het menu met asperges te verrijken, daar ben ik minder fan van. Voorgesteld werd om de begeleidende wijnen per twee gangen te presenteren maar de voorkeur ging uit naar halve glaasjes per gang, wat geen enkel probleem was. Misschien ook handig om de vertellen dat de “green egg” waarvan er verschillende, in gebruik, buiten staan een favoriet gereedschap is van de chef.

Als aperitief een witte wijn, dit werd een Sauvignon blanc uit zuid Frankrijk die goed bevalt. Ernaast een amuse trio waarin al de eerste asperges zijn verwerkt. Een stukje huisgerookte zalm met gerookte asperge crumble en toefje mayonaise. Ernaast een lolly van zwezerik met saus van koffie op een bedje van asperge. En in een kopje een asperge salade met stukjes gerookte paling. We zijn al meteen onder de indruk van de mooie smaken en smaken combinaties, een prima start.

We zijn in Limburg dus een wijn uit de provincie mag niet ontbreken. De cuvée XII van Apostelhoeve met heerlijk aroma, tonen van bloemen en in de mond zeker niet te zuur, prima. Ernaast een complex gerecht met vier verschillende visbereidingen. Als basis een salade van witvis met erop een stukje gebakken vis met een krokant jasje, stukje gerookte zalm en een lamel van kabeljauw aangekleed met wat rauwkost, blokjes avocado, geroosterde pijnboompitjes en stukken groene asperge. Eromheen drie soorten dressing waarvan de tomaten coulis met balsamico het krachtigst is. Allemaal mooie pure smaken die door de mooi frisse wijn prima ondersteund werden.

Er werd een lepel ingedekt dus soep werd de tweede gang. De cuvée XII werd doorgezet, mooi. Op het bord handgepelde Noordzeegarnalen, gegrilde coquille en stukken romanesco die door Marja Brienen overgoten werd met een lekkere kreeften bouillon. Een smakelijke ronde.

Uit Italië een Sannio Falanghina Fois 2013 van Cautiero, mooie stro gele keur, in het aroma tonen van rijp geel fruit met in de monde een subtiel bittertje in de afdronk, erg lekker. Uit de keuken a la minute gerookte forel met een saus van truffel, ernaast een gefrituurd kriel eitje, spinazie, wortel en pure van zoete aardappel. De truffelsaus was erg mild, de forel was aards waarnaast de spinazie een prima tegenhanger was. Het gefrituurde eitje was erg goed uitgevoerd en verrassend dat de wijn goed overeind bleef naast deze krachtige smaken.

We schakelen iets terug in de wijn met een Viognier 2013 van Vinus, mooi vol en rond. Uit de keuken kwartel bereidingen. Een goed door gegaarde borstfile op een bedje van bleekselderij en een gekonfijt boutje op een mousseline van pastinaak, het geheel was afgewerkt met een padenstoelensaus. Mooie pure smaken en verrassend dat de witte wijn in balans was.

We schakelen over op rood met een wat relatief simpele Côtes du Rhône Villages, de “Le Ponnant” 2012 van La Ferme du Mont. Mooi vol met zwart fruit, lichte kruidigheid en zachte tannines. Op het bord twee stukken krokant gebakken kalfszwezerik op gesudderde, krokant afgebakken kalfswang in een rode wijn saus, verder bospadenstoelen en romanesco. De zwezerik is klassiek uitgevoerd, mooi krokant. Het mooist was de wang, erg mals met krokante korst en mooi hoog op smaak. Een prima tegenhanger voor de wijn.

De dessertwijn was een witte Maury 2009 van Des Soulanes, mooi rijk aroma met een toets van peer. Op het bord een mooie presentatie, twee peren taartjes met ertussen een quenelle vanille ijs met chocolade stengel. Het lekkerst was het ijs met een diepe vanille toets. De wijn werd vanwege de alcohol iets branderig, dat was jammer.

Als afsluiter een espresso met royaal assortiment friandises.

Bediening was zeer goed verzorgd met Marja Brienen in de hoofdrol, tikkeltje informeel en op een zeer gezellige wijze.

Prijs-kwaliteitsverhouding was zeer goed tot uitstekend, menu was met Groupon bon slechts €50,-, huiswijn €6,50, wijnarrangement €21,- en koffiearrangement €7,50.

Het totaalplaatje klopt hier, een mooie klassieke stijl van bereiden met pure smaken in de hoofdrol, ernaast goed geselecteerde wijnen, in een gezellige ambiance met mooi uitzicht. Met mooi weer is het terras zeker een aanrader. Bij ons vertrek presenteerde Rene Brienen (de chef) nog een smaakvolle lolly, leuk!