1. Twee weken geleden (30 januari) eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en met mijn vriendin het gure weer getrotseerd om het chique gedeelte van Kok Verhoeven te 'ervaren'. We wilden meteen full monty dus voor 't vijf-gangen diner gekozen, mèt wijn-arrangement. Mobieltje bij de hand om tussen de gangen door te evalueren en noteren. Welkomsthapje was wat simpeltjes (gezouten kaascrackers?) maar de olijven op kamertemperatuur en het eerste vurig rode wijntje boden gelukkig de nodige compensatie.

De eerste gang bracht een verassing: perzikachtige côte sauvignon met een lekkere visgarnituur. Combineerde prima en deed onze verwachtingen stijgen voor het verdere verloop van de avond. De tweede gang loste deze verwachtingen in. Een stoere chablis met zeebaars, met iets te flauwe truffelragout maar wel afgemaakt met een diepe truffelsaus. Toppertje. En een geroosterd courgetje erbij, niets meer aan doen.
    Derde gang bracht opnieuw de truffelsaus, dit keer met zuurkool en aardappelpuree. De witte wijn ('nummer zeven') liep hierbij keurig in de pas.
    Daarna kwam het hoofdgerecht: snoek- en roodbaars met basilicumjus, groentegarnituur, peen met rode bietenmousse; lekker aards!

Maar door het tempo van de zuinige (bijschenken zit er vrijwel niet in) doch attente en vriendelijke bediening zaten we eigenlijk al op knappen. De laatste twee gangen moet iemand anders maar beoordelen; mij vielen alleen de kletskoppen in positieve zin op.

Een speciale vermelding verdient de toitetvoorziening. Eigenlijk een soort donkere inloopkast met avant-gardististische trekjes, spannende popmuzak, zeepjes, doekjes en crêmetjes. Kijk, zo hoort het! De rekening van rond de 240 euro was het meer dan waard. Toevallig verkeerde ik namelijk in de omstandigheid een week later in een 1-sterrenrestaurant te eten (ik mag hier geen namen noemen) waar we gezamenlijk ruim 280 euro moesten aftikken en bijna alles nogal magertjes afstak ten opzichte van Kok Verhoeven.

Of daarmee 'ons' restaurant (we wonen er vlakbij) een ster verdient is een tweede (die kaaszoutjes!), maar dat ze op de goede weg zijn? Absoluut!