Op dit adres zit nu: HAVN

1. Lucas Rive is een chef met een goede reputatie die twee jaar geleden zijn droom heeft verwezenlijkt door voor zichzelf te beginnen. Een chef met een eigen signatuur maar helaas niet bij ons in de buurt. Een Groupon bon trok ons over de streep om de reis te maken.

Het restaurant ligt aan de haven van Hoorn met uitzicht op de hoofdtoren, een prima locatie. De gevel oogt compact maar het restaurant is duidelijk groter dan verwacht. Het heeft een L vorm maar is door middel van de grote bar en open keuken opgedeeld in meerdere gedeeltes. Wij zaten in het gedeelte bij de ingang met het meeste daglicht. We zaten aan twee geschakelde bistrotafels keurig met katoen ingedekt met couverts van het klassieke Haags lofje. De met leder beklede armstoelen zitten comfortabel.

Als aperitief een soepele Sauvignon van Et Voila uit de Gascogne waarbij een borrel garnituur van kaaskoekjes, hoog op smaak, met een aangename dipsaus en lekker groene olijven.
    De eerste amuse kwam op een klein plateau, een uitbundig gekruid hapje op een krokantje, mooi.
    De tweede amuse kwam in een zwart schaaltje, een vogelnestje van krokante aardappel waarin een gepocheerd kwartelei op een bedje van sla afgewerkt met een mosterd dressing. Een leuke presentatie.

Het menu lag op tafel en er waren verschillende mogelijkheden om uit te bereiden, het extra tussengerecht wilde we wel.

De eerste begeleider werd keurig gepresenteerd door een jonge dame, een Gruner Veltliner Zieselrain 2013 van Unger, mooie zuren met een toets van appel. Ernaast een keurig opgemaakt bord. Een platte cilinder van fijngemalen Ierse zalm met ernaast een bolletje van fijngesneden gemarineerde rettich waarover wat Udon noedels, verder nog bundelzwammen, groene blaadjes, snippers rode ui en afgewerkt met een vinaigrette van Kombu wier en sesam. De zalm was delicaat met een toets van wortel, apart. Met het garnituur kon voldoende worden afgewisseld. De wijn vulde het gerecht aan met zijn zuren.

Uit Italië de Scaia gemaakt van Garganega en Chardonnay 2013 met mooi aroma waarin accenten van rijp geel fruit. Ernaast droog gebakken Hollandse scholfilet met erop rolletjes parmaham met wat dressing van karnemelk, ernaast een zalf van Cevenne ui en in kerrie gegaarde citroenboontjes. De vis was inderdaad wat droog wat ik naast de boontjes net ietsje te vond, de smaak was goed vooral samen met de mooie de parmaham.

We schakelen door naar een zong gerijpte Argentijnse Chardonnay 2013 van het huis Fabre Montmayou, mooi fris met subtiel botertje. Op het bord een gegrilde sint jakobsmossel op een bedje van romige risotto van Carnaroli rijst en mascarpone met ernaast druppels tomatenpuree en afgewerkt met een rasp van parmezaan. Een aparte combinatie die goed bevalt.

We schakelen over op Spaans rood uit de Cigalis regio met de el Perdiguero 2011 gemaakt door Baron de Ley. Mooi vol aroma, rijk in de mond met een elegante afdronk, heerlijk. Uit de keuken bereidingen van wilde eend, keurige getrancheerde borstfilet, zonder jasje, met ernaast een stukje gestoofde bout. Verder gepofte lente-ui, stukje spitskool en cilinder polenta waarop de eendentong en een stukje kapperappel. De cuisson van de borst was uitstekend, de smaak was relatief bescheiden, ondanks dat het een wilde eend was, in ieder geval zonder lever toets. Deze combineerde uitstekend met de heerlijke wijn. Met het garnituur kon prima afgewisseld worden. Wel was het jammer dat het eindstukje van de lente ui niet voor consumptie geschikt was. Maar verder de mooiste ronde van deze middag.

Ook de dessertwijn mocht er zijn, een Caprice D'Automne 2009 uit de Gaillac van Domaine Barreau, complex, verfijnd met een ronde afdronk. Uit de keuken een tweeluik. In het schaaltje een crème van vanille met erin partjes van gepocheerde peer, druppels gel van duindoornbes, stukje spongecake en cilinders van krokante koek met romige vulling. Ernaast een magnum van witte chocolade met een vulling van luchtige karamel. Mooie smaken en structuren die goed combineren met de heerlijke wijn.

Als afsluiter een krachtige espresso met een drietal prima friandises.

Bediening is zeer goed verzorgd door een drietal dames op een gezellige ongedwongen wijze. Ik was aangenaam verrast Andera van Zoomeren in de zwarte brigade tegen te komen, die al eens een hele goede indruk als maître/sommelier had achtergelaten.

Prijs-kwaliteitsverhouding is zeer goed, menu €30,- en uitbreiding €7,50, begeleidende wijnen €6,50/stuk en koffie arrangement €4,25.

Wij vonden het erg leuk om kennis te maken met de keuken van Lucas Rive die een laagdrempelig restaurant is gestart waar erg lekker wordt gekookt op een klassieke wijze met mooie smaken en goede smaak combinaties. Leuk om te zien dat de lunch hier goed loopt, met een zevental tafels bezet deze middag. Zeker een aanrader voor degene die in de buurt zijn.