Bistro de la Mer in Amsterdam

vr lunch 12:00 - 14:30 diner 18:00 - 22:00
za lunch 12:00 - 14:30 diner 18:00 - 22:00
zo lunch 12:00 - 14:30 diner 18:00 - 22:00

1. Chris

2. We sloten onze culinaire herfstvakantie af bij een bistro in Amsterdam die in maart is geopend. Uiteraard niet zomaar een bistro maar met ingrediënten uit de zee en koks van het fine dining restaurant van de eigenaars welke na een brand binnenkort weer in vernieuwde stijl wordt geopend. Gevestigd in de Utrechtse straat schuin tegenover Concerto, een muziekwinkel waar we vroeger vaak kwamen. Het is een smalle maar diepe zaak in klassieke Franse stijl. Aan de linker zijde over bijna de gehele lengte een bar met open keuken waaraan Thonet barkrukken met rugleuning, rechts achterin enkele tweetjes langs de muur. Beneden een privat diningruimte en de opslag van voornamelijk luxe wijnen.

We mochten een plekje kiezen en gingen voor het daglicht waardoor we wel wat verder van de koks zaten. Normaal is het hier a la carte, wij hadden een prettig geprijsd kennismakingsmenu geboekt.

Als aperitief kozen we voor een Os Dunares 2021 van Anónimas, fris en bloemig aroma met in de mond tonen van citrus, steenfruit en een licht ziltige afdronk. Als eerste kwam een bolletje warm zuurdesembrood waarbij verse Jersey boter, prima.
    In een leuk Royal Albert kopje "Old Country Roses" een bouillabaisse met schuim van rouille. Diepe smaken.
    Uiteraard ook een oester van het ijs. We kozen de vlezige Irish Mór waarbij wat rode wijnazijn met sjalot, heerlijk.

De eerste gang zag er verzorgd uit. Partjes verse makreel kort geschroeid met houtskool en gelakt met olie van gerookte makreel uitgeserveerd in een tomaat-aardbijensaus en afgewerkt met schuim van zuring. Smaken van een signature gerecht die we meteen herkenden, wel een grotere portie. De Albariño sloot naadloos aan. (8,75)

Door met een Bourgogne blanc 2018 van Domaine Lacroix gemaakt in een gebalanceerde romige stijl met aangename mineraliteit. Ernaast een bord met mosselen en ik moet bekennen dat ik ze nog nooit zo lekker heb gegeten. Ieder mossel had een plakje bleekselderij en een dotje crème van kalamansi met vadouvan, afgewerkt met een schuimige vadouvansaus gekruid met limoenblad. Super vers met prima texturen waarbij de Bourgogne een schot in de roos was. (8,25)

Het pièce was gestoomde zeeduivel waarop panko met kleine stukjes ham uitgeserveerd in een schuimige kerriesaus met lavas waarin blokjes chorizo en verse doperwten. Het was een keurig gegaarde hele vis met stevige textuur. De saus was voor mij iets aan de zoute kant en de doperwtjes hadden een behoorlijke bite. Een echt eet gerecht waarna we al aardig gevuld waren. De Bourgogne was er erg lekker bij. (6,75)

Als dessertwijn een Auslese Zweigelt 2020 van Kracher die deed denken aan aardbeien op lichte siroop. In een cocktailglas halve druiven gemarineerd in verjus afgedekt met granité van gin tonic en afgewerkt met jeneverbesolie. Dit was erg koud en zuur, maar een beetje geduld deed wonderen. Toen het granité gesmolten was kwam de tonic toets mooi naar voren, de druiven bleven zuur met een klein bittertje. De wijn werd duidelijk complexer naast deze uitbundige smaken. Een fijne afsluiter. (7,75)

Bediening was goed verzorgd op hele vriendelijke wijze met gezelligheid.

Samengevat was het een geslaagde kennismakingslunch. Gerechten van mooie verse ingrediënten met prima bereidingen waarin we soms een toets van de meester proefden. Royale porties maar ook serieuze prijzen die bij deze kwaliteit horen. Dit in een fijne ambiance met gezellige bediening. Bedankt.