1. adriaan 74492 punten

Met mooi nazomerweer richting Riethoven. Toen we aankwamen was het terras al deels gevuld. We besloten binnen te gaan zitten om de kans op sigarettenrook te elimineren. We werden opgevangen door Marielle die we kennen van verschillende andere restaurants, leuk. Ze had voor ons een plaatsje aan het raam in het grotere restaurantgedeelte uitgekozen, fijn. De inrichting was aangepast en duidelijk wat huiselijker en knusser. Extra lampen, kast, bloempot en grote afleg tafel met besteklade, gezellig.
    Als aperitief een Argentijnse Circus Maximus Sauvignon 2017 van Escorihuela, die goed beviel. Ernaast een hapjes trio. In een berkenstam krokantjes gekruid met komijn, erop een toef humus en poeder van groene kruiden.
    Verder met een stukje groene tijgertomaat waarop gel van olijf, afgewerkt met plakjes rettich en takje venkel.
    Het lekkerst vond ik het blokje kweepeer in een jasje van zwarte sesam afgewerkt met een toefje gel van steranijs, jammie.

Inmiddels hadden we van de uitgebreide kaart ons menu samengesteld, het leek welhaast a la carte, prima!

Een amuse kwam in een schaaltje. Stukje groene wortel in een crunch van wasabi nootjes, waarop ravigote en gefrituurde uienringen. Milde smaakjes.

Duidelijk uitbundiger was het balletje ossenworst in krokantjes van roodlof met toef pikante abrikozenketchup, wow.

Bij het brood een walnotenolie uit de kempen, mooi op smaak en een boter met kimchi die eveneens erg lekker was.

De eerste begeleider werd keurig door Marielle gepresenteerd, een Siciliaanse Sensale Grillo 2017 van Sibiliana, verrassend fris met tonen van limoen en groene appel. Op het bord een platte cilinder van pompoen, erop stukken onder de salamander gegaarde Deense zalmforel, een geschroeide langoustine, toefjes crème van pompoen gekruid met tandoori, frisse duindoornbessen en kroepoekjes van pompoen met ernaast nog wat tandoori poeder. De smaak van de pompoen kwam duidelijk op de voorgrond, de zalmforel was zeer delicaat en zacht van textuur, de bessen zorgde voor frisse accenten en een koppeling naar de frisse wijn. Langoustine is altijd een traktatie, die we los geproefd hebben. (9)

De enthousiaste Ronald presenteerde de tweede begeleider. Een Bulgaarse blend van Sauvignon Blanc en Pinot Gris van het huis Mezzek, in de hoofdrol de Pinot Gris, tikje rond met subtiele kruidigheid. Uit de keuken een tweetraps gerecht. Rolletjes van dunne plakjes borstfilet, waartussen toefjes crème van de lever, girolles en verschillende bereidingen van groene appel, aan tafel afgewerkt met een saus van groene appel. Ernaast een partje little gem met frisse dressing. Een goede smaken combinatie, de toefjes lever waren hoog op smaak, erg lekker. De wijn sloot keurig aan. (9,3)

Het hoogtepuntje van de middag was de bereiding van Zeeuwse mossel, tweetraps uitgevoerd. In een bordje van zwarte natuursteen verschillende sappige mosselen op een bedje van saffraan paella, erop bereidingen van gele biet, aan tafel afgewerkt met een heerlijk sausje van biet en mossel. Ernaast een luchtig krokant toastje met sashimi van coquille, om de gang smaakvol af te sluiten, heerlijk. De Australische Semillon met Chardonnay 2017 van het huis Lantana werd door de saus nog wat lekkerder, prima. (9,6)

Het pièce bestond uit twee bereidingen van het Ibérico varken. Mooie medaillon van de haas uitgeserveerd op een bedje van eekhoorntjesbrood. Tussen het dungesneden witlof vinden we een stukje ribfinger op een mousseline van aardappel, ernaast structuren van knolselderie, aan tafel afgewerkt met een heerlijke eigen jus. De cuisson van de haas was top, de smaak verfijnd. Voldoende afwisseling met het garnituur. De Fruitige Spaanse Laya 2015 sloot aromatisch prima aan maar was vanwege de branderige afdronk voor mij iets te krachtig. (9,4)

Een inmiddels bekende dessertwijn, de “H” Tokaji van chateau Pajzos gemaakt van Hárslevelű 2015. Aangename tonen van wit fruit, in de mond een prima zoet zuur balans. De dessert amuse was een pruim gevuld met een crème van citrus, in een jasje van pistache crumble. Lekker fris.

Het dessert was tweetraps uitgevoerd. Op de deksel een kletskop met toefjes crème van ananas en zoethout. In het schaaltje als basis stukjes gekarameliseerde ananas, erop koekcrumble met pinda en toefjes crème van ananas met zoethout, afgedekt met een schuim en sorbet van yoghurt, afgewerkt met blaadjes van de goudsbloem. Een hele goede originele smakencombinatie, niet te zoet maar wel relatief machtig en ietsje te royaal geproportioneerd. De wijn sloot naadloos aan. (9,4)

Als afsluiter alleen nog maar een krachtige espresso want de buikjes waren verzadigd.

Bediening was zeer goed verzorgd, Marielle in de hoofdrol.

Samengevat was het wederom een geslaagde bourgondische lunch met verfijnde gerechten in een gezellige ambiance.