De Harmonie | Restaurant 23 in Rotterdam

wo lunch 12:00 - 15:30 diner 18:00 - 22:00
do lunch 12:00 - 15:30 diner 18:00 - 22:00
vr lunch 12:00 - 15:30 diner 18:00 - 22:00
zo Gesloten

Het eindcijfer is 9. (Minimum: 1, Maximum: 10)

1190070876 78
1200760584 78
1243519419 79
1254209128 78
1553520970 88

1. Henk

2. Wat een geweldig restaurant. Fantastische smaken, verrassende amuses tussendoor, geweldige bediening en… glutenvrij eten is hier volwaardig meedoen. Op uitnodiging lieve vriendinnen een heerlijke avond gehad. Mooi eten kan me emotioneren en wanneer dat gebeurt is het een zeldzaam genoegen. De zelfgemaakte non-alcoholische dranken waren een onverwachte extra.

3. Claes Gilbert

Culinaire beleving van hoog niveau.
    Verrassende gerechten op creatieve wijze geserveerd, ster waardig. Een streling voor het oog.
    Warm onthaal en attentie volle service.
    Meer dan de moeite waard voor een volgend bezoek.
    Hartelijk dank voor de superfijne avond aan het ganse team.

4. De Harmonie is gevestigd in een mooi herenhuis aan de Westersingel in het centrum van Rotterdam. Er is (beperkt) parkeerruimte voor de deur. We kwamen binnen in de hal, liepen via de lounge met bar naar het strak modern ingerichte restaurant gedeelte met natuurlijke tinten. Langs de linker zijde een lange bank, hieraan keurig ingedekte rechthoekige tafels en comfortabele armstoelen, aan de andere zijde ronde tafels en de open keuken. Erachter een verrassend grote tuin.
    We werden begeleid naar een ronde tafel voor de open keuken. Als aperitief een droge Duitse Riesling 2017 van Stefan Winter die goed beviel. Ernaast een hapjes trio.
    Op een lavasteen Puri (gefrituurd Indiaas brood) met baba ganoush en dotje crème fraise, subtiele smaken.
    In een stoommandje een gestoomd broodje met plakje zoetzure pompoen, sugarsnap en stukje vis, lekker met aangename vis toets.
    Op een tak een stukje spongecake van curry met dotje crème van limoen, algenpoeder en krokantje van kip, een verrassend goede smaken combinatie.

De amuse was een hoorntje gevuld met een salade van Noordzeekrab aangemaakt met een mayonaise van lavas, waarop een bolletje sorbetijs van piment. Verfijnde smaakjes.

De eerste begeleider werd keurig toegelicht, een witte Graves 2016 van Chateau Lassalle gemaakt in een vollere stijl. Op een wit bord keurig getrancheerde kort geschroeide Saku tonijn op een flinke dot romige matcha, erop citroen zeste en pikant krokantje. Delicate smaakjes met frisse limoentoets, de smaak matcha werd verstrekt door de wijn, keurig. (8)

Verder met een Anjou blanc 2017 van Clos de la Casse, elegant, fris met mineraliteit. Op een bruin bord als basis plakken dungesneden courgette waarop een antiboise en geschroeide langoustine staart, afgewerkt dotjes crème van basilicum waarop pommes soufflé, aan tafel aangevuld met een bisque van langoustine. Mediterraanse smaken met een heerlijke langoustine toets, de cuisson van de staart was top. De wijn viel naast het gerecht wat weg. (8,75)

We bleven in de Loire met een Coteaux du Layon 2017 van Des deux Vallées, ingetogen aroma, mooi rond in de mond. In het schaaltje licht krokant gebakken ganzenlever met partjes bruin gebakken stoofpeer, crunch van gepofte quinoa en bolletje ijs van zwarte olijf, aan tafel afgewerkt met een clementine olie waarin een vleugje kardemom. Heerlijke smaken met goede texturen, de clementine toets viel positief op. De wijn was in balans. (9)

Voor het pièce een amuse. Huisgebakken Doritos in een luchtige guacamole met licht pikante specerijen. Erg lekker.

Uit Australië de Giant Steps Chardonnay 2014 van Tarraford, vol, romig en complex met mooie zuren. Ernaast gepocheerde Noordzeetong op een bedje van romige risotto met een saus van crème fraise en haringkuit, afgewerkt met verse kruiden uit eigen tuin en gepofte wilde rijst. Verfijnde smaken die de sappige delicate tong lekkerder maken, de heerlijke wijn maakte het gerecht compleet, genieten! (9)

De dessert amuse werd gepresenteerd op een stuk hout. Plaatjes merengue van komkommer, schuim van komkommer en Grieks yoghurtijs met kaffir. Het smolt op de tong, de kaffir toets kwam op de voorgrond.

Voor bij het dessert was een Italiaanse versterkte wijn geselecteerd, de Marsala van Vito Curatolo Arini. Mooie amberkleur, in het aroma gekonfijt fruit met oxidatieve toets, in de mond rijk en rond. Op een wit bord een strakke presentatie van een chocolade taartje. Als basis een dunne laag witte praline met crispy suiker waarop een mousse van melkchocolade en een spiegel van pure chocolade, ernaast een quenelle chocoladesorbet en merengues van tonkaboon. Mooie volle smaken waarbij de wijn keurig aansloot. (8,25)

Bediening was zeer goed verzorgd, keurige uitleg bij de gerechten en goede presentaties van de wijnen.

De chef heeft een moderne klassieke stijl met pure smaken en top bereidingen. Hij maakt royaal gebruikt van luxe ingrediënten, waar we blij van worden. De amuses tussen de gerechten zorgen voor extra beleving. Ernaast een keurige wijnselectie waarvan er twee niet helemaal aan de verwachting voldeden. De snelheid van uitserveren is vlot, waardoor we voor de files weer thuis waren, fijn. Samengevat was het een mooie culinaire beleving die zeker voor herhaling vatbaar is, bedankt!

5. Wat een prachtavond in de stadstuin van De Harmonie! Genoten van 23 prachtige gangen samen met mijn vrouw en dochter. Heerlijke wijnen mogen proeven en perfecte, gezellige bediening!

6. Dit weekend bij de Harmonie gaan eten, het eten was geweldig, de sfeer in de zaak is aangenaam en sfeervol, heel anders dan de oude harmonie.
    Heel jammer is de slechte akoestik en het feit dat je heel dicht op de andere gasten zit, wij zaten naast iemand die een vrij harde stem had, daardoor konden wij elkaar bijna niet verstaan, ook is het erg rumoerig in de zaak door de slechte akoestik, heel jammer, dit is voor mij een reden om er niet meer te gaan eten, ondanks dat het eten en de bediening top zijn.

7. Andra-Irena

Laatst weer mogen genieten van een heerlijk diner in deze mooie zaak. Bij binnenkomst werden wij hartelijk en gastvrij ontvangen in het nieuwe bar/lounge gedeelte. En ook tijdens het diner word je door iedereen die aan je tafel komt als welkome gast benaderd.

Na de verbouwing van afgelopen zomer is het restaurant binnen niet meer terug te herkennen. Het was er altijd al heel fijn maar er heerst nu zo’n heerlijke ambiance. Het is een heel luxe en warm huiskamergevoel in één; wat mij betreft hét gevoel waar je naar verlangt als je uit eten gaat.

De gerechten die Marco Somer heeft gecreëerd zijn heerlijke smaaksensaties van een hoog niveau. Bijzondere combinaties van verse ingrediënten en een zeer mooie presentatie. Allemaal kunstwerkjes die ervoor zorgen dat De Harmonie23 wat ons betreft in aanmerking komt voor een Michelin ster.

Kundig, enthousiast, vriendelijk en toegankelijk zijn woorden die mij te binnen schieten als ik terug denk aan de bediening.
    Ook de gepassioneerde sommelier Zappa maakt een uitstekende wijnkeus bij de gerechten en deelt zijn kennis op een leuke en spontane manier.

Bij goed weer kan je plaats nemen in de serene en sprookjesachtige tuin die ik wel de mooiste restauranttuin van Rotterdam durf te noemen.

En je kan er ook trouwen! Wij hebben hier een half jaar geleden ons trouwfeest gehouden.
    Iedereen van de Harmonie23 heeft ervoor gezorgd dat wij ons droomfeest hebben gekregen. Dit hebben ze professioneel en goed geregeld voor een zeer kritische bruid met een flinke eisenlijst. Alles waar we om vroegen was mogelijk en werd gelijk geregeld door Lesley. Maar het hoogtepunt dat ze verzorgd hebben was natuurlijk het eten. Onze gasten hebben het er nog over!

8. Sabine Kromkamp

Onlangs hebben wij een bezoek gebracht aan De Harmonie 23, om het 23 gangen tastingmenu te proberen.
    Het was in één woord fantastisch!! Heerlijk gegeten, verassende smaken, mooi bijpassende wijnen, attent en erg vriendelijk personeel. En wat een prachtige zaak is het geworden na verbouwing. Het was een heerlijke avond uit. Wij komen zeker weer terug!!

9. Saskia Burgering

Afgelopen donderdag (1 juni) samen met goede kennissen een bezoek gebracht aan De Harmonie.
    Wij hebben ons laten verrassen door het 5-gangenmenu van de Chef.
    Voor ons gevoel klopte alles! Vriendelijke bediening, heerlijk eten en ook goede wijnen.
    Door het mooie weer konden wij dineren in de tuin en dat is nou echt een parel in Rotterdam.
    Begonnen op de heerlijke loungebanken met een aperitief en wat kleine hapjes en daarna lekker genieten aan tafel.
    Wij komen zeker terug!

10. Hordijk

Helaas de ervaring met een a la carte diner was bedroevend.
    Portionering was voor a la carte gerechten beneden niveau.
    Wijnkaart duur maar geen uitgesproken top wijnen.
    Rosé geen echte Provence wijnen.
    Kortom veel betaald voor weinig culinair geheel.
    Teleurgesteld.
    Terrasweer en dan zulke bedroevende zitplaatsen. We betaalden voor 4 personen met drank bijna 500 euro.
    Jammer, vroeger was het goed.
    Simpele huiswijn 35 euro. Nee het gaat hier niet goed.

2,9
  11. W.H. Visser

12. Zeer warme en vriendelijke ontvangst, een bijzonder originele kaart met veel keuze in een buitengewoon knusse omgeving. Zeer professioneel en aangenaam team. Mijn tafelgenoot en ik hadden alle twee een dagje ziekte achter de rug dus we gingen voor één gang: ganzelever. Een absolute aanrader (maar eerst kregen we nog een heerlijke amuse). Nog nooit zo'n fraaie ganzelever 'cilinder opbouw' en samenstelling gezien en/of geproefd; met Granny Smith en kruidkoek Ik ga hier zeker terug. Decor definately een 10!

13. Ron

14. Afgelopen donderdag hebben we hier heerlijk gegeten met z'n vijven. We hadden een 5 gangen menu met bijpassend wijnarrangement, en zowel het eten als de wijnen waren perfect! Mooi opgemaakte borden, het eten is spannend met heerlijke smaakscombinaties. De wijnen die erbij geserveerd werden maakten het helemaal af. Het restaurant zelf is plezierig, een mooie rustige ruimte met prachtige foto's uit de Rotterdamse haven op de muren. En uiteindelijk is de bediening vriendelijk, attent en met kennis van zowel wijn als eten. Echt een aanrader - ik ga er zeker vaker naartoe!

15. Afgelopen vrijdag met mijn vrouw bij (de vernieuwde) Harmonie gegeten in Rotterdam
    Het restaurant heeft een nieuwe frisse uitstraling gekregen en er hangen grote foto's aan de wand van Rotterdam. De uitstraling is sfeervol en geheel naar onze smaak.
    We zijn voor het 7 gangen menu gegaan met bijpassend wijnarrangement en extra gang kaas.
    Vooraf kregen we een amuse van kokkels gemarineerd met soja vers (nog warm) brood en cepesboter.
    Het voorgerecht was een combinatie van appel, kruidkoek, rode biet en lever, dit was zoals de restaurantnaam doet vermoeden inderdaad een harmonieus geheel!
    De tweede gang was voor ons de topper van de avond: zwaardvis met zachtgegaarde kwarteleitjes, macadamiacreme, aardappel en bosui
    Wat een schitterende opmaak en ook nog eens heel smaakvol.
    Het volgende gerecht was eendenbout met topinamboer en in zoutkorst gegaarde knolselderij: pure aardse smaken en een goede combinatie keuze van de wijn
    Vervolgd door een gerecht dat is geïnspireerd door de bbq zoals onze uiterst vriendelijke gastheer vertelde.
    Zalmforel met een soort van bitterbal die sprekend leek op een briket, erg creatief en grappig bedacht.
    Bij dit gerecht werden apart pomme soufflé's en limoenmayonaise geserveerd.
    Gang 5: zacht gegaarde varkenshaas met een zoete rode uiencompote, balkenbrij en artisjok waar aan tafel nog wat kastanje overheen werd geschaafd.
    Mooie cuisson van het vlees en garnituren goed op smaak.
    Als hoofdgerecht kregen wij een flink stuk wilde zeebaars met frisse tonen van citrus en een lasagne van koolraap en basilicum: lekker licht en boterzachte vis!
    De kaas kwam vanuit de keuken met een 3 tal kazen met bijpassende garnituren, en een keer niet begeleid door de standaard port maar een mooi glas gewurztraminer.
    Het nagerecht was een chocolade taart met pure en witte chocola hazelnoot en perenijs, heerlijk! Gedurende hele avond verrassende en goede wijn/spijs combinaties.
    Wij kunnen na deze avond concluderen dat Rotterdam er weer een nieuwe TOPzaak bij heeft die het nog ver gaat schoppen hier!
    Wij komen zeker terug!

16. Wij hebben hier voortreffelijk gegeten. Wat een heerlijke combinaties op het bord.

Over de bediening niks dan lof zeker de kennis waar zij over beschikten. Een leuk puntje is dat de chefkok / eigenaar aan de tafel kwam om het menu te presenteren.

Het wijnarrangement was ook goed. Naar mijn mening maakt het niet uit of je een BOB arrangement neemt of niet.

Het interieur oogde steriel.

Al met al een geslaagde avond en zeker terug.

17. Annemieke

In april 2008 hebben we met een groepje van ca. 15 personen boven in de aparte kamer gegeten en het was een hele geslaagde avond. We zijn uitstekend geadviseerd over de menu- en wijnkeuze en iedereen heeft genoten van een overheerlijk diner. Erg leuke/vakkundige bediening.

18. Jan & Marijke

genoten van een voortreffelijke combinatie... wijn - menu in een helaas erg gehorige eetzaal. enthousiaste, jonge, maar vakkundige bediening. Attent bij persoonlijke aanpassingen in gerechten.

19. Bij de Harmonie in Rotterdam kun je je verheugen op een zeer goed diner. Het specialiteitenmenu is betaalbaar en aan te bevelen. De bediening lijkt jong en onervaren maar verzorgt de gasten goed.

De 90e plaats in de Lekker is verdiend.