De Kromme Dissel in Heelsum

€€€

Deze locatie is gemakkelijk te bereiken via de A50 en de A12 en biedt openbare parkeergelegenheid.

• OV

Lijn 52. Vanaf Arnhem centraal station en vanaf Ede/ Wageningen centraal station.

Lunch Diner

1483861907 93
1505731996 92
1527602086 91

1. Chris

2. Eten was goed maar de rekening bleek verkeerd (uiteraard in ons nadeel). Te veel glazen berekend en een dubbel zo dure fles wijn als vooraf besteld. Je wilt een verjaarsdiner niet verpesten door een lange discussie met de bediening aan te gaan, maar thuis gekomen zagen we ook een dubbel zo dure fles wijn. Netjes het restaurant naar deze 'verrassing' gevraagd, maar nul op het rekest.
    Dus voor ons NOOIT meer, en u bent gewaarschuwd!

3. Huib 123 punten

De gezellige intieme sfeer, het sublieme eten, de presentatie, de locatie en de bediening… ze maken er als team echt een heerlijke avond van voor hun gasten. Knap en mooi werk wat hier uit de keuken, maar ook uit de flessen komt. Wijnarrangement als een maatpak bij de gerechten. Zalig!

4. Na ruim twee jaar retour naar de knusse 17e eeuwse boerderij waar de kaarsjes in de antieke lusters branden en de open haard gezellig knettert. Ditmaal polaroid foto’s op tafel die de hele middag als rode draad terug kwamen, grappig.
    Als aperitief een luxe champagne, de vintage 2012 van Louis Roederer die uitstekend beviel. Ernaast een houten blokje waarin crackers gekruid met piment en papadum, waarnaast een lekkere dip van paprika tomaat en amandel.
    Vaste prik dat de chef even aan tafel komt om af te stemmen, prima.

Op een schaaltje gevuld met mais een krokante taco met een lauwwarme vulling van bonen met dotjes crème van avocado en koriander cresse, erg lekker en leuk dat de champagne de koriander accentueerde.

In een kokosnoot een krokant hoorntje van brikdeeg gevuld met gele curry en zoetzure komkommer met topping van amandel crumble, erg lekker met goede textuur.

De absolute topper was de Zeeuwse platte die de champagne helemaal tot zijn recht deed komen, wow.

De enthousiaste sommelier had een speciale wijn met hand geschreven etiket geselecteerd, Silius ‘Bucce’ 2016 van Atrium Vitis, voornamelijk Godello vergist met schillen wat voor meer body zorgde en een aangenaam strak bittertje in de afdronk. Ernaast een uit elkaar getrokken presentatie. Centraal een lange slanke cilinder van steak tartaar waarop krokantjes, rolletje zoetzure rettich en dotjes mayonaise waarin zeebanaantjes. Ernaast een langoustine in kataifi, poeder van zeewier, stukje schorseneer en vinaigrette van soja en sinaasappel. Verfijnde smaken die door de wijn spannender werden en aangename texturen, prima. (8,25)

Wederom iets speciaals, een Field Blend 16/17 van Fram uit Swartland, voornamelijk Palomino aangevuld met inheemse Chenel, complex en verfijnd met subtiele oxidatieve toets, heerlijk! Uit de keuken een luxe klassieker. Bruin gebakken tarbotfilet met plakjes kreeftenstaart en mossel, waarbij stucturen van bospeen en mandarijn afgewerkt met een schuimige beurre blanc met ronde toets. Pure smaken die prima combineerden. De wijn was “spot on” en gaf het gerecht nog meer glans, genieten. (8,5)

Over naar rood met een Vranec reserve 2010 van Popov uit Macedonië, diepe kleur, hoog in zijn zuren met tonen van braam en pruim en een elegante afdronk. Uit de keuken hertenrugfilet, keurig getrancheerd in hapklare plakjes en overgoten met eigen jus gekruid met Aziatische specerijen, ernaast een streep opgebouwd met structuren van rode biet geflankeerd door kleine gebakken aardappel cilinders en halve blauwe besjes, centraal een kool rolletje waarop een plakje rettich en wat mosterdzaad. Een hoofdrol voor het malse vlees, de wijn was een echte smaak versterker. (8,25)

De dessertwijn was een Beerenauslese 2017 Ried Hochgrassnitzberg van Polz uit Südsteiermark, geconcentreerd met tonen van gekarameliseerde appel en aangename mineraliteit. Ernaast ‘Vergeten groenten’. Luchtig cakeje van pastinaak waaromheen karamel van gezouten boter waarop een quenelle ijs van aardpeer en stukjes sinaasappel, ernaast een mousse van aardpeer in de vorm van een tandheugel waarop krokantjes van schorseneer en paaltjes van groene appel. Verder nog kleine dotjes cremeux van amandel en een gelei van peer afgedekt met een dunne platte ring van pure chocolade. Aan tafel afgewerkt met rasp van kassie (Chinese kaneel) wat voor een aangenaam aroma zorgde. Een proeverij van mooie smaken, niet te zoet met hartige toetsen, de wijn bleef hiernaast keurig overeind. (8)

Als afsluiter een krachtige espresso met assortiment keurig gepresenteerde friandises, het luchtige gemberkoekje vonden we erbovenuit springen.

Bediening was uitstekend verzorgd, een hoofdrol voor de enthousiaste sommelier met bijzondere wijnkeuzes en gezelligheid.

Samengevat was het een middag waarin onze verwachtingen werden vervuld. Verfijnde gerechten in klassieke stijl opgebouwd met luxe ingrediënten waarnaast uitgelezen wijnen in een hele fijne ambiance. Bedankt!

5. Fam.van Doorn Vink

Staf en bediening, Hart dank voor het perfecte eten en vooral bediening. Alles geruisloos georganiseerd en dat voelt als een Koning Bedankt voor het cadeau. Voor mijn 93 verjaardag. Hoop gauw terug te komen. Mevr. Van Doorn.

6. Zalig gegeten in een leuke ambiance, met bediening die de sfeer erg goed aanvoelde. Echte aanrader.

7. Na vele pogingen was het dan eindelijk gelukt om hier eens te reserveren tijdens de restaurantweek. Tijdens het aperitief kregen we een 3-tal heerlijke fingerfoods gevolgd door een 3-tal heerlijke amuses (2x krab en 1 citroen). In overleg met de chef kok besloten we te kiezen voor een 4-gangen menu, wat achtereenvolgens bestond uit:
    ‘Soft shell crab’, curry van Noordzee krab met meloen, crème van wortel, yuzu en Japanse groene thee
    Zeeduivel met gebakken chorizo, rouille en schuim van mossel en saffraan
    Kalfshaas met zwarte curry, zacht gegaarde kalf sukade, doperwtencrème, roomkaas en krokante Iberico ham
    Bloedsinaasappel met ijs van amandel, pure chocolade, rozenblaadjes en basilicum
    Voor het dessert kregen we ook nog een heerlijke dessert amuse met o.a. kokos, ananas en banaan. Alle gerechten waren subliem van smaak en de borden waren schitterend opgemaakt. De bijpassende wijnen waren heerlijk. Ook de bediening was top, maar dat mag je ook wel verwachten in een sterrenrestaurant. Wat hebben wij genoten in deze sfeervolle omgeving en willen chef kok Berentsen en zijn brigade complimenteren met deze sublieme culinaire hoogstandjes. Het kost best wel veel om te eten in zo'n sterrenrestaurant, maar daar heb je natuurlijk wel wat subliems voor. Echt een aanrader dit restaurant!

8. Tegen een aanbieding kunnen we eindelijk eens naar een sterrenrestaurant. We reserveren voor de lunch, het diner zat al dagen vol, en komen aan bij een Saksisch boerderijtje dat letterlijk en figuurlijk in de schaduw ligt van een hotel dat betere tijden gekend lijkt te hebben. We worden verwacht, de voordeur gaat open en onze tafel staat klaar. Voor de tas van mijn vrouw wordt een bijzettafeltje aangeschoven. Hoe attent. De bediening is klasse. Losjes, maar zeker met allure. We worden in de watten gelegd. Als mijn vrouw het toilet gaat bezoeken wordt haar stoel keurig teruggeschoven en haar servet opnieuw gevouwen. Heerlijke verwennerij. De kok komt ons een hand geven en ons alvast een beetje verklappen wat komen gaat. Officieel is het een 3-gangenlunch, maar men komt 6 keer met iets fraais aan tafel. Creativiteit en goddelijke smaken gaan hier hand in hand. Ik heb dorst en bestel een Affligem Tripel. Staat niet op de kaart maar hebben ze dus wel. Blijkt uiteindelijk voor Euro 4 op de rekening te komen. In menig kroeg en eetcafe heb ik daar meer voor betaald. Mijn vrouw laat de wijnen aan de kundige sommelier over en wordt qua smaak en prijs ook zeker niet teleurgesteld. Als ik toch iets moet noemen; de rode wijn. Daar zit weer een prachtig verhaal bij over een Duitse biologische boer, maar de Euro 9 voor deze bodem druivendrank haal ik er niet uit. Daar staat echter weer zoveel prachtigs tegenover. De geweldige amuses en voorgerecht, de heerlijke eend als hoofdgerecht (had ik nog best een extra reep van opgekund) en de toet-amuse waar ze iets met het schuim van een lokaal bier hebben gedaan. Voortreffelijk. We zin uiteindelijk toch Euro 100 armer, maar een culinaire en gastvrije ervaring rijker, om maar eens een cliche te gebruiken.

9. Hebben sinds enkele jaren het genoegen om dit restaurant te mogen ontdekken en dit is een tocht die nog lang niet klaar is (gelukkig).
    Elke keer is het een belevenis van begin tot het einde. De Kromme Dissel heeft al meer dan 40 jaar zijn ster, geweldig gewoon elke keer een feest, zowel het eten als de wijnen, de bediening het keukenteam.
    Ik zou willen dat ik genoeg euro's had dan zaten we er elke dag

10. iensuser

11. De chef kok spreekt zo beeldend dat het water al in de mond loopt. Het wijn arrangement past naadloos op het menu.
    Kortom heerlijk, kost wat maar je krijgt het dubbel terug.
    We hebben alleen die mooie kar met kazen gemist!

Goede sfeer en vriendelijke bediening die ook nog enige afstand bewaard. Mooi terras maar helaas met keuken/ hotelgeluiden.

12. Veel en vriendelijk personeel. Het eten wat we kregen van het culinair arrangement was goed, maar ik ging wel met honger naar bed (heb zelden zo weinig te eten gekregen). Gelukkig hoort het ontbijt ook bij dit arrangement en gingen we niet met honger naar huis.

13. Afgelopen zaterdag een TOPAVOND gehad!

We hadden het 5 gangen menu, daarnaast werden 2 amuses en 1 toetje extra geserveerd. Alles was gewoon top! Mooie smaken, kunstige opmaak, voorteffelijke wijnen en een leuke sfeer. Bediening was correct, maar gelukkig ook informeel. Echt een aanrader!

14. Uitgebreid diner met 12 personen genuttigd in de Kromme Dissel. Was in één woord 'SUPER'. Dit is niet gewoon uit eten gaan, maar echt een belevenis. Voor een avond genieten kun je hier terecht.

15. Super,

Wij komen al een aantal jaren in de Kromme Dissel. Elke keer weer verrassend eten en geweldige wijnen met top gastheerschap. Gewoon super.

16. Deze week een 'werklunch' gehad in het hotel, Klein Zwitserland. Als dit een voorproefje is van een diner in het restaurant, dan ga ik daar van dromen.

17. Erwin Vesterink

18. Ongeveer 1 x per 1.5 jaar gaan we hier eten, onder het motto: " als je niet vaak uit eten gaat, moet het geweldig zijn als je eens gaat!"

Absolute tongue-in- the-cheek- sfeer.

Zelden zoveel humor ervaren onder bedienend personeel.

En als we dan weer eens langskomen krijg je te horen : " He dat zijn weer bekende gezichten!" Ongelofelijk.

19. We zijn hier enorm verwend, verrast en verzadigd geweest.

Bediening die het helemaal snapt en een geweldige kaart.

Gerechten zijn met zorg en aandacht bereid en de wijnen door de sommelier voor ons gekozen en ingeschonken waren niet te vergeten lekker.

Een top culi-ervaring! Daar ga je naar de Kromme Dissel voor.

20. De bediening is er heel gezellig, er is een gezellige sfeer en het eten is heerlijk.
    Echt helemaal te gek.

21. de 4 zussen

Een verademing een restaurant waar grapjes worden gemaakt.

Eten top bediening leuk.

Ga zo aub door, wij waren echt uit die avond.

Komen zeker terug met de mannen!

22. Als verjaardagscadeau voor mijn man dit sterren restaurant uitgezocht.

Hier wordt je verwend!!!! Het bedienend personeel is super aardig en weet ook waar ze over praat. De sommelier is ook erg kundig. De kok nog meer!

Wat hebben we hier lekker gegeten. Je wordt niet weggekeken aan het einde van de avond. Mijn man kreeg op zijn dessert bordje in chocolade letters geschreven: Gefeliciteerd!

Ik had aan het begin van de avond een keer gezegd dat het een verjaardagcadeau was voor mijn man en dat hij dus geen kaart mocht zien met de prijzen. Dat hadden ze dus onthouden!! Zo attent, ik kreeg er bijna tranen van in m'n ogen. Als ik geld in overvloed had, zou ik hier zo vaak komen als ik kon! Helemaal top!

(En als je wilt kan je er ook blijven slapen, dan kan je beide van de heerlijke wijnen genieten).

23. Een ware belevenis om je bij de Kromme Dissel copieus te laten verwennen. Haute cuisine op een geheel eigen wijze. De amusante toelichting op de gerechten (incl. opmerkelijk anekdotes) is fascinerend. De beurtelingse aandacht van alle gastheren/vrouwen voor onze tafel zorgde voor een zeer geslaagd en intiem avondje. "Beergoed"!Met onze speciale dank aan Peter de B.

24. herman bergsma

Voor de tweede keer hier gegeten en wederom hebben wij enorm genoten. De persoonlijke aandacht, sfeer, gezelligheid en natuurlijk het heerlijke eten hebben ons een intens mooie culinaire avond bezorgd. Ons tweejaarklijkse huwelijk had niet beter kunnen worden ingevuld. Dank. Tot de volgend jaar. Monique en Herman Bergsma

25. Mirte Schot

Heerlijk restaurant met eindelijk eens echt lekker vegetarisch eten! En de toetjes zijn helemaal om te smullen!! Echt een aanrader. Wel duur en je eet veel dus ga met een speciale gelegenheid. Op zondagavond kun je een mooie deal krijgen, eten bij kromme dissel en slapen bij Bilderberghotel voor schappelijke prijs.