&Moshik in Amsterdam

€€€

Bij Parking Centrum Oosterdok kunt u gemakkelijk nabij &samhoud places parkeren.

• OV

Vanaf Centraal Station zijn wij binnen een paar minuten uitstekend lopend te bereiken.

• Aan het water

1551937953 26
1561918641 26
1585206912 79
1611822079 82
1708302059 70

1. MJL

2. Toch wel erg benieuwd naar de “emotional cuisine” van chef Moshik Roth. Geboekt voor een lunch op zondag. Vanaf het centraal station een klein stukje wandelen, Na de ingang gelijk de wenteltrap omhoog en je loopt het modern ingerichte restaurant binnen. Grote open keuken, centraal een smalle wijnkast. Aan het raam roze rafels met mint groene banken en uitzicht over het Open Havenfront richting de basiliek van de Heilige Nicolaas, prima.

Als aperitief een Spaanse witte die goed beviel. Om te starten een infusie van pandan blad met een vleugje gember, lekker.
    De indrukwekkende amuse optocht kon beginnen. Een buideltje gevuld met gerookte prei, kombu en bearnaise saus, aan tafel afgewerkt met schaafsel van comté, zeer smaakvol, heerlijk!
    Een kok maakte de tweede amuse aan tafel klaar. Als basis een merengue gekruid met sumak, erop een plakje aubergine afgekruid met zout, peper en olie, afgewerkt met wat Marokkaanse salade van paprika gekruid met harissa en koriander. Verfijnde smaken met subtiele rook toets die lang in de mond blijft.
    In een schaaltje espuma van komkommer met limoen, waaronder een krabsalade in een gelei van tomatenwater, erop strooisel van zeewier en olijf. Lekker sappig en fris met subtiele ziltigheid en bescheiden bite van krab.

Bij de volgende twee amuses was een begeleidende wijn geselecteerd. Uit Hongarije een Don Oliver van Nyakas, geparfumeerd met in de mond mooie zuren, deed me aan Torrontes denken. Op een amuse lepel een krokant buideltje gevuld met stukje gedroogde abrikoos en zee-egel (gemarineerd in soja en limoen) waarop een toefje sorbetijs van vin jaune. Wow, smaaksensatie!
    Het perfectie ei werd gepresenteerd in een vogelnestje. De dooier was gestoomd en nog vloeibaar, het eiwit vervangen door crème van vlierbloesem en onderin vonden we wat croutons en stukjes amandel. Dat lepelde lekker weg.

De eerste wijn werd kundig gepresenteerd, een droge Petit Manseng "Cuvée Gaston Phoebus" van Cabidos, rijk en complex met tonen van rijpe peer, ananas en mandarijn, spannend! Het gerecht “Palete D’été” werd aan tafel opgemaakt. Als basis een hartig koekje van frangipane, hierop een uitgebreide selectie van zomer groentjes en fruit van de markt, individueel gekookt en in de pan met boter en rode wijn opgewarmd. Eroverheen een lobbige sabayon van Meursault. Partner was er gek op, zelf iets minder enthousiast, de wijn maakte er een feestje van. (8,5)

Over naar Duits rood met een Stettener Zweigelt Untere Bunte Mergel 2016 van Beurer, redelijk krachtig met mooie zuren en aangename kruidigheid. Op een mooi bord een stuk zacht gegaarde kalfswang in eigen jus, waarop een mousseline van knolselderie, aan tafel bedekt met een royale portie geschaafde zomertruffel van Angellozzi. Zeer zacht vlees met verfijnde pure smaak waarbij een mooie truffel toets. De wijn vulde het gerecht aan met zijn zuren en kruidigheid. (8,5)

De dessertwijn was een Huxelrebe spätlese 2018 van Erbeldinger uit de Rheinhessen, rijk aroma met tonen van rijpe appel, mango en subtiele kruidigheid, in de mond een prima zoetzuur balans. Het dessert kwam in twee delen. Om te starten een klein taartje. Als basis een pannacotta van geitenkaas, erop frambozen in een rabarbersaus, schijfje gelei van framboos met hibiscus en quenelle ijs van framboos, perzik en verbena. Frisse smaken die prima combineerden met de wijn. (8,25)
    In een dubbelwandig glazen schaaltje een quenelle sorbetijs van passiefruit in een groene olijfolie, waarop schuim van limoen en dun krokant plaatje van passievrucht. Heerlijke zuren met betoverende olietoets, wow. De wijn bleef hiernaast keurig overeind, toppie! (9,25)

Ik wilde graag de Mille-feuille van de à la carte kaart als afsluiter, daar had ik al mooie foto’s van gezien. Ernaast de Elysium, Black Muscat van Quady uit Californië. Een heerlijk fris-ronde rode wijn met in het aroma tonen van rood fruit, rozen en lychee. Uit de keuken een grote portie die duidelijk anders was dan verwacht. (Bij mijn keuze had ik deze uitvoering in gedachten "Millefeuille / Victoria Pineapple / Dark Rum / Coconut / Peanut"). Prachtig deeg met ertussen, slagroom en chocolade mousse, afgewerkt met cacao poeder. Een uitstekende uitvoering. De wijn vulde de smaken aan. (8,25)

Bediening was zeer goed verzorgd, gedetailleerde uitleg van wijn en spijs op een hele correcte wijze, klein nadeel voor mij was dat er veel verschillende mensen aan tafel kwamen die vaak Engels spraken.

Samengevat vond ik de beleving wisselend, van helemaal top met verrassende smakencombinaties tot relatief gewoontjes. De begeleidende wijnen waren, zonder uitzondering, zeer goed gekozen. Dit in een fijne moderne ambiance met leuke tafelbereidingen en mooi uitzicht, bedankt.

3. marc verburgh

Naar aanleiding van ons bezoek aan uw restaurant willen we graag uw reactie op de ervaringen die mijn vrouw en ik hadden tijdens ons bezoek zaterdag 22 december. We houden er niet van dit publiekelijk via de social media te doen maar verwachten wel een reactie graag.

1. Nadat wij aanvankelijk geannuleerd hadden wegens onverwachte ziekte van mijn vrouw die, gelukkig, met een paar pijnstillers weer op de been kwam was het personeel bijzonder attent en vriendelijk en informeerde naar haar gezondheid. Positief!

2. Bij binnenkomst, beneden stond er een paar voor ons eveneens te wachten op iemand die ons naar onze tafel zou begeleiden. NA een minuut of 5 kwam er een jongeman aangerend, met een niet gestreken kostuum aan die met reuzenstappen naar boven verdween. Het paar voor ons werd geacht te volgen. Deze jongeman kwam weer naar beneden gerend omdat hij zijn telefoon vergeten was. Hij rende weer naar boven en na een minuut of 5 kwam hij terug, verexcuseerde zich en wij werden geacht hem te volgen. Ik had geen hardloopschoenen aan en had moeite zijn sprongen te volgen.

3. Boven kregen we een tafeltje aan het raam en een franstalige meneer met een heel sterk accent kwam ons bedienen.

4. Wij kozen voor een grande menu met een bijpassend volledig wijnarrangement. Tenslotte hadden we niet voor niets een hotel direct naast het restaurant geboekt.

5. Het tweede of derde gerecht dat we kregen was gerookte zwezerik. Althans, we nemen aan dat het dat was. Na mijn tweede hap en na de eerste hap van mijn vrouw keken we elkaar aan en besloten dat dit oneetbaar was. Het was zo zwaar gerookt dat het leek alsof we in een asbak beten. Daarna hebben we onze smaakpapillen niet meer kunnen gebruiken. Onze keel en neus was zelfs de dag erna nog vol van rook.
    Ik heb dit gemeld bij het personeel, dat terecht aangaf dat er waarschijnlijk wat mis gegaan was bij het roken en de franstalige heer bood excuses aan. Hij wilde graag als goedmaker een pasta met truffel aanbieden en wij wilden hem ook de kans geven dit te compenseren.
    Helaas was dit niet meer dan een meelhap met truffelsmaak en we hebben daarna echt niets meer kunnen proeven vanwege de rooksmaak.
    Deze meneer zou dit doorgeven aan de sous-chef.
    Er was een dame in de bediening die aan tafel een gerecht kwam serveren. Ze was zo verkouden dat haar neus liep (neusuitvloeiing) en daarom moest ze het gerecht neerzetten, zei ‚ sorry ik ben ziek‘, draaide zich om, snoot haar neus en zette vervolgens ons eten op tafel. Erg onsmakelijk!

6. We hebben geen idee over de rest van het menu, aangezien we niet veel smaak meer over hadden. De gerechten waren denken we behoorlijk uitgesproken en niet al te verfijnd. Alles moest citroengras - schuim over het gerecht hebben, er werd een enorme hoeveelheid saus hollandaise over een prachtig gerecht gedeponeerd, heel jammer! Het stukje ree was erg mooi!

7. Aan het einde van de avond kregen we als verrassing een bord met daarop de tekst ‚ happy anniversary‘. Op mijn bezorgde tekst dat dit niet voor ons kon zijn omdat wij geen huwelijksdag te vieren hadden reageerde het personeel met ‚ geen probleem, er is iedere dag wel wat te vieren‘ en werden we geacht het bord te houden.

8. Het wijn arrangement was bijzonder. Ik ben gewend om af en toe een half arrangement te bestellen, ook soms ‚bob-arrangement‘ genoemd. De hoeveelheid wijn die hier per glas werd ingeschonken was minder dan een half arrangement, in feite denk ik een 1/4 arrangement. Bovendien had een van de wijnen een duidelijke kurksmaak. Ik heb niet meer de moeite genomen dit te melden…

9. Ik heb uiteindelijk 550 Euro betaald, een prima bedrag voor een perfecte maaltijd in een perfecte ambiance. De 50 euro aanbetaling hoop ik wel terug gestort te krijgen aangezien die niet verrekend is.

Ik ben in veel 2 en de bekende 3 sterrenrestaurants geweest. Het enige wat naar mijn beleving constant is, is de kwaliteit van service, de ambiance en de verfijndheid van het menu. Wij hebben dat gemist. Daarnaast kan het bijna niet anders zijn dan dat de chef zelf niet aanwezig was die avond? Een dergelijke ervaring komt niet in de buurt van een Michelin 2 sterren beoordeling en ik vermoed dat als dit vaker zo ervaren wordt dat uw sterren snel weg zijn.

Ik hoop dat U de moeite wilt nemen inhoudelijk te reageren.

Marc en Gaby Verburgh.
    Helaas nooit enig reactie gehad…

2,6